Hoezo is de leefdtijd grens voor alcohol anders in België dan in Nederland?

Ik wou laatst een fles breezer in België kopen en aangezien ik 17 ben dacht ik dat ik het wel mee zou krijgen, maar de vrouw achter de kassa zei dat je er 18 voor moet zijn, En in Nederland moet je 16 er voor zijn. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De cassiere is foutief geweest in deze, als het echt breezer was en geen bacardi rum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
België en Nederland zijn 2 aparte landen met aparte regels

Antwoorden (4)

Jongeren onder de zestien mogen geen bier of wijn meer kopen. Voor sterke dranken geldt dan een leeftijdsgrens van achttien jaar. Dat maakten de regionale en federale ministers van Welzijn en Gezondheid bekend.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Breezer is geen sterke drank. Dit is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag, dit beantwoordt alleen waarom in Belgie de leeftijdsgrens zo is voor sterke drank, daarnaast is breezer een mixdrank met hetzelfde alcoholpercentage als bier. Op de vraag waarom de wetgeving niet hetzelfde is als in Nederland wordt al helemaal niet ingegaan.
Omdat de wetgeving anders is in Belgie dan in Nederland. Europa wordt aardig 1 unie maar blijven tot op heden eigen landen met eigen wetten. Kijk maar naar de wet omtrent soft drugs in Nederland. Is hier gedoogd en in belgie niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de leeftijdsgrens in belgië is niet anders dan in NL.
Geen alcohol onder de 16.
Geen sterke drank onder de 18.

Quote uit onderstaande site: "Het is verboden om alcohol te verkopen, te schenken of aan te bieden aan wie jonger is dan zestien jaar. Met alcohol bedoelt men alle alcoholhoudende dranken van meer dan 0.5% vol., onder andere bier, wijn,...
Sterke drank mag men niet verkopen, schenken of aanbieden aan min-achttienjarigen. Vermits mixdranken zoals Breezer sterke drank bevatten, mogen ze evenmin worden verkocht of gratis uitgedeeld aan minderjarigen."

Ik denk dat dit je vraag beantwoord.
11 jaar geleden
elk land heeft zijn eigen regels, op bepaalde gebieden is de eu de bepalende factor op andere gebieden niet.

in de u.s.a. moet je 21 jaar zijn voordat je een biertje mag drinken!

Toegevoegd na 2 minuten:
zie onderstaande bron: