mag een online shop een vooruit betaling vragen?

een winkel zoals wehkamp of otto of neckermann mogen die als je over je limiet gaat een vooruit betaling vragen van meer als €200,00?

11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
paulus811
11 jaar geleden
Ik heb nog niet iets in een webshop besteld zonder vooraf te betalen.
stiena58
11 jaar geleden
Leg dat eens beter uit wat je bedoeld ,heb je wel of niet in een online shop besteld?
paulus811
11 jaar geleden
Wat ik bedoel is dat als ik iets in een online shop bestel altijd via 'de kassa' moet en via Ideal of creditcard moet betalen. En dan heb ik het product nog niet natuurlijk.
stiena58
11 jaar geleden
Maar als aanvulling heb ik geschreven Wehkamp,Otto en Neckermann!
En als je daar al in termijnen betaalt
Daar gaat mijn vraag over.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat bedoel je met "als je over je limiet gaat" ? Bedoel je dat je meer bestelt dan je met je termijnen
betaalt? Dan is het toch logisch dat zij een extra bedrag willen hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jij als krediet koper vormt een risico voor zo`n bedrijf. Want waarom koop je op krediet? omdat je het bedrag niet direct kan betalen.
Dus is het niet gek dat het bedrijf het openstaande bedrag zoveel mogelijk wil verkleinen.
want het kost geld om achter wanbetalers aan te gaan en dat is zonde geld voor een bedrijf.

Antwoorden (3)

Uiteraard mogen zij vooruitbetaling vragen. Jij bent tenslotte niet verplicht bij hen te kopen als jij niet vooruit wilt betalen. De meeste webshops vragen betaling vooruit. Je betaalt op het moment dat je afrekent; pas daarna worden de goederen verstuurd. Er zijn uitzonderingen ( inktclub.nl bijv.) waar je de rekening na ontvangst binnen 10 dagen na ontvangst kan betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stiena58
11 jaar geleden
Zie mijn reactie bij vorige antwoord>.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je betaalt al in termijne?
Op afbetaling?
Achteraf? En wat bedoel je met "als je over je limiet gaat" ? Bedoel je dat je meer bestelt dan je met je termijnen
betaalt? Dan is het toch logisch dat zij een extra bedrag willen hebben?
stiena58
11 jaar geleden
Tot een bepaalde limiet kun je bestellen en alles wat er overheen gaat moet je een vooruitbetaling doen. Dat snap ik best.....maar als je voor €70,00 besteld en je gaat over de limiet vind ik het toch veel als je dan meer als €200,00 moet vooruitbetalen....
En ik dacht dus bij bestedingsruimte van €1330,00 kan ik iets bestellen,maar dus niet.
Als jij over je limiet gaat betekent dat, dat het desbetreffende postorderbedrijf denkt dat jij het maandbedrag niet meer kan betalen. Het limiet is ingesteld op basis van jouw ingevoerde financiële gegevens.
Je kunt dus niet over het limiet heen gaan. Hetgeen wat je nu wilt bestellen, zul je vooruit moeten betalen, om niet over je limiet heen te gaan.
Wat altijd verstandig is, als je iets niet direct kunt kopen, spaar er dan voor. Maar dat is enkel een tip.
Ik heb zelf toen ik uit huis ging ook bij postorderbedrijven meubels gekocht, en dit via maandbedragen terug betaalt. De rente is zo hoog. Het duurde jaren en extra aflossen voor je ervan af bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stiena58
11 jaar geleden
Kijk als ik genoeg geld had om het in een keer te kopen deed ik dat ook en daarom koop ik in termijnen.
Want zeg nou zelf als je meer als €200,00 moet vooruit betalen had ik ook naar een andere winkel kunnen gaan.
En mensen die daar reactie's op geven kennen de beweegredenen niet van mensen met een kleine beurs.
En daar bedoel ik jou niet mee!!
stiena58
11 jaar geleden
En ik bedoel ook postorder bedrijven en niet online shops.Ik kwam niet op de juiste benaming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet gelijk aangevallen voelen hoor :) Begrijp je beweegredenen goed. Ik heb het zelf ook gedaan, heb er alleen heel erg van geleerd! En doe het nooit meer. Je vooruitbetaling is enkel omdat je dan over je limiet heen gaat en dat probeert een postorderbedrijf te voorkomen om de klant te beschermen, tegen torenhoge schulden.
stiena58
11 jaar geleden
Ik voel me niet door jou aangevallen ,maar ben liever de domme antwoorden over zoiets voor..
Een webwinkel moet je de mogelijkheid bieden om minimaal 50% achteraf te betalen. Rembours is daarbij de meest gebruikte betaalmethode.

Ala je niet met rembours wilt betalen, dan moet je dus met iDeal of Creditcard betaln. En als je als wanbetaler geregistreerd staat dan kunnen ze idd een aanbetaling vragen.

Let wel, ze zijn niet verplicht om een koopovk met je aan te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stiena58
11 jaar geleden
ik praat over postorder bedrijven,en ik betaal altijd keurig op tijd ,want ik vind €210,00 best veel voor een vooruitbetaling,en dat is mijn vraag ook:of ze zoveel mogen vragen als vooruitbetaling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een postorderbedrijf en webwinkel vallen onder dezelfde wet en regelgeving