In het wetboek staat onder artikel 53 Wetbk. Strafvordering, dat iedereen bevoegd is met gepaste dwang iemand aan te houden bij misdrijf op heterdaad?

Is het toegestaan de verdachten te met T-ripes te boeien, ter bevoordering van aanhouding?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Het beste antwoord

als dat nodig is, om iemand ter plaatse te houden, dan mag dat.

de dwang die je uitoefend moet proportioneel zijn. dus als er lichtere vormen van dwang zijn, die hetzelfde resultaat opleveren, dan moet je daar voor kiezen.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch is dit niet een grenzeloos recht. Als je iemand aanhoudt die sterker blijkt te zijn dan jou, is het niet geoorloofd deze persoon knock-out te slaan met een hamer, omdat dit de enige manier zou zijn om deze persoon in bedwang te houden. Ik vraag me af wat de rechter vindt van het daadwerkelijk boeien met tie-wraps van een verdachte bij een burgerarrest.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
het gebruiken van tie-wraps vind ik nog helemaal niet zo'n zwaar middel. de verdachte is rechtens van zijn vrijheid beroofd en als hij niet vrijwillig mee wil werken, maar zich probeert te onttrekken aan zijn aanhouding, dan is het gebruik maken van tie-wraps zeker toegestaan. verdachte dient uiteraard wel ten spoedigste te worden overgedragen aan een opsporingsambtenaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het toch behoorlijk ingrijpend vinden als ik door een willekeurig persoon geboeid wordt met tie-wraps..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vraag me af wie die tie-wraps standaard op zak heeft :)
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
@ bliets, dat kan je ingrijpend vinden, maar het overkomt je als het goed is niet zomaar. Er gaat wat aan vooraf, voordat zulke maatregelen worden getroffen:
allereerst wordt je verdacht van een strafbaar feit. je wordt aangehouden en vervolgens wil je er vandoor. je roept het dan over jezelf af, dat er gepaste maatregelen worden getroffen, om je vast te houden.

Andere antwoorden (5)

Zolang dit zonder al te veel geweld gepaard gaat, is dit toegestaan. Je mag de tie-wraps niet te strak trekken, zodat het bijv. bij de polsen ernstig gaat klemmen, want dan kan het 'slachtoffer' jouw aanklagen voor mishandeling. Maar een normaal gebruik van de tie-wraps is zeker toegestaan bij een aanhouding door een burger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Mag een burger die getuige is van een misdrijf de verdachte aanhouden? Op grond van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering is bij ontdekking op heterdaad iedereen bevoegd een verdachte aan te houden. Er zijn echter nog wat eisen en voorwaarden voor een zogeheten burgerarrest.

Zo moet de aangehoudene 'onverwijld' aan de politie worden overgedragen. Om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt, mag de aanhouder dwang uitoefenen, bijvoorbeeld door hem tegen de grond te houden. Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig is om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat. Het is toe te juichen dat dagelijks burgers van deze bevoegdheid gebruik maken. Zowel politiemensen als officieren van justitie zijn in de praktijk coulant tegenover burgers die het initiatief hebben genomen om iemand aan te houden.

Er is echter een duidelijke grens waar de geweldstoepassing moet ophouden. Zodra de verdachte zich heeft overgegeven of weerloos is, dan is het doel bereikt en is er geen geweld meer nodig. Dat geldt voor een aanhouding door de politie maar ook voor een aanhouding door burgers. Wanneer het geweld doorgaat nadat iemand is aangehouden, slaat het om in redeloos geweld. Een aanhouding door een burger is prima, maar wat niet mag is dat de aangehoudene vervolgens een paar flinke klappen na krijgt. Of dat nou is omdat iemand stoom moet afblazen of omdat hij het idee heeft dat hij zelf de verdachte moet straffen, zulk geweld is niet toelaatbaar."

aldus de bron.

" Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig is om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat."
Nou weet ik niet of het van gewone tie-wraps bii wijze van handboeien is toegestaan; als ze iets te strak zijn aangetrokken, wordt, de bloedsomloop afgeknepen. Dan heeft de burger ook wat uit te leggen.
Verder: door de handen op de rug van de persoon te boeien, wordt het de persoon zeer moeilijk gemaakt zijn of haar handen nog te gebruiken. Maar het voorkomt op zich niet dat de verdachte ervandoor gaat.
Computoon
11 jaar geleden
Gepaste dwang is hier het sleutelwoord: iemand boeien met het risico van lichamelijk letsel voor een misdrijf als diefstal is twijfelachtig.

Denk vooral om het begrip en de definitie van 'misdrijf'. Het stelen van een appel is stelen en dus een misdrijf, het boeien van iemand met Tie-rap's na het stelen van een appel is geen gepaste dwang.

Uiteindelijk beslist de rechter of de toegepaste dwang gepast is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou gepaste dwang word hier verkeerd uitgelegd. Diefstal is diefstal, of het nu een dure TV is of een appel. Als je dan iemand aanhoud en deze persoon word agressief en wil jou lens slaan, mag jij echt wel tie-rap's aanleggen. Het gaat namelijk niet om wat hij gestolen heeft, maar hoe hij reageert na de aanhouding. Daar gaat de gepaste dwang om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je toelichting. Het verschil zit hem in de strafmaat horend bij het misdrijf. Het stelen van een appel of de diefstal van een auto levert een verschillende straf op. Ook wordt er rekening gehouden met zaken als oorzaak. De door jou beschreven definitie is zeer conservatief. Het oog om oog, tand om tand principe zoals in de bijbel staat wordt in de westerse wereld al zeer lang niet meer toegepast Als iemand een appel steelt en er wordt onproportioneel geweld bij aanhouding toegepast, zal de onproportionaliteit worden gestraft. Denk maar eens aan het neerschieten door een agent van een vluchtende dief. Tie-rap's zijn een risico bij onoordeelkundig gebruik.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Kortom, iemand steelt een appel waar heb je het dan over €0,10? Jij houd hem aan, want het is diefstal. Jij zegt "Meneer/ Mevrouw, dit is een burger arrest. Bij deze bent u aangehouden voor diefstal op heterdaad. U blijft hier, en ik
ga nu de politie bellen." Dat is volgens mij erg netjes, en het is de juiste weg om dit te doen. Vervolgens word de dief agressief en wil weg. Jij belemmert dat door de persoon tegen te houden (uitgang blokkeren) dan wil hij jou je hersens in slaan...En dan mag je geen handboeien/ tie-raps aanleggen? Tuurlijk is het idioot om iemand die een appel gejat heeft vast te binden. Zo hoort het ook niet, en dat is geen gepaste dwang. Maar in de situatie zoals ik hem beschrijf mag het wel. En dat was ook wat ik in mijn eerste reactie bedoelde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, niets is zwart/wit. Het leven bestaat uit nuances.
Ga nooit (!) iemand met tyraps boeien. Tyraps hebben de eigenschap zich snel aan te trekken en kunnen dan heel moeilijk tot niet verwijderd worden met als gevolg dat de bloedsomloop van de handen afgekneld wordt. Daarbij kunnen de bloedvaten en/of de handen ernstige schade oplopen. Dat maakt het geweldgebruik buiten proportioneel en gaat een hoop gedoe opleveren.

Speciale eenheden van de politie zoals de Mobiele Eenheid maken gebruik van een speciale variant van tyraps die makkelijk verwijderd kunnen worden en zich niet te strak kunnen aantrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij valt dit onder het begrip 'wederrechtelijke vrijheidsberoving'

Je mag de op heterdaad betrapte persoon vastnemen, vervolgens de politie..laten.. waarschuwen en daarna wachten op de politie.

Enige vorm van geweld teneinde zijn/haar vlucht te voorkomen, is toegestaan.

Maar let wel..dat geldt uitsluitend ter voorkoming van zijn/haar vlucht.

Dus in géén geval stompen, slaan of schoppen nadat je hem/haar hebt aangehouden en hij/zij zich heeft 'overgegeven'

Dit laatste geldt geldt overigens ook voor de politie. Doen zij dat stompen, schoppen, slaan echter wèl nadat de persoon in kwestie aangehouden is, dat wordt dat ook als mishandeling aangemerkt.

Groet,

Ton