Mag je zomaar muziek te downloaden aanbieden op je site van een artiest die al dood is?

BV Elvis presley dat je die dan grats kan downloaden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Nee, dat mag niet zomaar. Het kan materiaal met een copyright zijn. De rechten kunnen liggen bij de nabestaanden van de overleden zanger, of bij een bedrijf die die rechten opgekocht heeft.

Toegevoegd na 2 minuten:
De rechten van Elvis Presley muziek behoren aan Sony BMG. Als je die muziek gratis ter download aanbiedt schendt je dus de copyright rechten van Sony BMG.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eigenlijk mag het niet want de rechten van zijn nummer zijn nog wel van iemand anders maar, het is de fout van de aanbieder die mag het niet aanbieden gratis dus als jij het download is het voor jou niet illegaal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee.

Tot, in de Europese Unie, 70 jaar na het overlijden van de auteur berust het auteursrecht bij de nabestaanden.

In de Verenigde Staten wordt het minimum als genoemd in de Conventie van Bern van 50 jaar na het overlijden van de auteur aangehouden.

Er geldt echter hier een territorialiteitsbeginsel: in Amerika verjaart het na 50, in Europa na 70 jaar. Ongeacht dat Presley Amerikaan was.