auto verkoop ongedaan maken als verkoper?

Enkele dagen geleden heb ik via mijn ouders mijn auto (oldtimer) verkocht. Ik heb er ontzettende spijt van omdat het mijn eerste auto was, het was mijn droom auto, ik heb er zo lang naar gezocht en voor gespaart, en aan geknutselt, en nu hij weg is besef ik dat pas echt, hoe erg ik van dat ding hou. Ik heb de koper al gebeld met de vraag of we de koop ongedaan kunnen maken, ik wil er zelf wel 10% van de verkoop prijs bovenop leggen. Maar de koper wil dat niet, omdat hij zijn eigen auto ook al weer aan iemand gegeven heeft.

Ik was zelf bij de verkoop niet aanwezig, en heb niks ondertekend, er was geen contrakt, er is contant betaald, alle papieren zijn mee gegeven en de auto is op de naam van de koper overgeschreven. Is er mischien nog een mogelijkheid om de verkoop ongedaan te maken?

Ik heb zelfs de verzekering nog niet opgezecht.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Antwoorden (1)

Koop is koop, de auto is overgeschreven en de nieuwe eigenaar wil de auto niet terug verkopen. Juridisch heb je geen enkel punt om de auto terug te kunnen kopen.

Een contract tussen particulieren is niet nodig, dus ook dat punt is niet van toepassing.

Helaas, ik begrijp de frustratie maar nogmaals een heel vriendelijk belletje naar de koper is het enige dat je nog kunt doen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus, helaas niets meer aan te doen als de koper niet mee wil werken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vriendelijke belletje heb ik gister al geprobeert, en ik hoorde ook dat de koper het wel begreep, maar ja hij was natuurlijk ook blij met de auto, en wil hem niet kwijt. Ik zal het zeker nog een keer proberen. Maar ik was ook nieuwsgierig naar de juridische mogelijkheden. Omdat het best bijzonder is dat iemand anders mijn auto kan verkopen, in dit geval wist ik er vanaf. Maar het lijkt nu alsof mijn vrouw, of vader mijn auto of andere spullen kunnen verkopen zonder dat ik er vanaf weet. Ze hoeven alleen de papieren maar te vinden. Is er mischien een regel die een vorm van communicatie of overeenkomst tussen eigenaar en koper vereist? Moet ik iemand niet specifiek machtigen om mijn spullen te verkopen? Waarschijnlijk zou ik toch nooit naar de rechter stappen of zo, maar ik was nieuwsgierig, naar de regels in deze en soortgelijke gevallen. Bedankt voor de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er mischien nog zoiets als bedenktijd na een verkoop? of bestaat dat alleen voor de koper?
paulus811
11 jaar geleden
Nee, bedenktijd tussen particulieren is er niet tenzij beiden dat overeenkomen. Dat zou ik dan wel schriftelijk vastleggen. Maar zelfs dan is je gelijk krijgen nog iets anders dan het hebben. M.a.w. als een van de partijen zich er niet aan houdt, zul je een dure en lange juridische strijd moeten leveren. En zo bijzonder is het niet dat directe familie spullen kan verkopen, zeker niet als je ze gevraagd hebt om dat te doen. Beetje kwalijk vind ik het dan ook dat je je ouders nu lijkt te verwijten dat jij spijt hebt. En dat is niet fair, want dat de auto verkocht moest worden komt van jou af zo lees ik tussen de regels door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel ik er mee ingestemd heb dat mijn ouders de auto verkopen, vind ik het nog steeds bijzonder, dat dat zo makkelijk kan, helemaal bij een auto, die op mijn naam staat. De auto staat op mijn naam, en ik denk zelfs dat als de buurman, of een inbreker de auto papieren zou vinden, hij mijn auto zou kunnen verkopen, zonder problemen. In Duitsland zou het als ik het goed begrepen heb, juridisch heel anders zijn, daar moet het expliciet aangegeven zijn, dat er geen bedenktijd garantie of terug gave mogelijkheid is. En zijn en de verkopende partij en de kopende partij beter "beschermt", in de zin dat bijde partijen indien niet aangegeven 2 weken bedenktijd hebben, (met uitzondering van aan bederf onderhevige producten, en met uitzonderingen, als producten beschadigd of in waarde vermindert zijn gedurende deze 2 weken) Ik verwijt mijn ouders helemaal niks, en ik weet ook zeker dat zij dat zo voelen.
Ik hoopte alleen dat omdat er geen contract was en geen direct contact tussen de eigenaar en de koper, dat er mischien iets niet helemaal rechtsgeldig was aan de verkoop. Wat dan een beetje als extra argument mee zou wegen, dat de koper mischien toch nog overstag gaat, om de auto weer terug te verkopen/de koop ongedaan te maken. Geen haar op me hoofd die over juridische stappen denkt, maar ik ben wel geintereseerd in wat een rechter over de situatie zou zeggen.
walter
11 jaar geleden
Daarom moet je ook je kentekenbewijs Deel 1 veilig bewaren, en niet in de auto. Om de kans te verkleinen dat iemand anders er mee aan de haal gaat.
Als familie tegen jouw wil in de papieren in beslag neemt, en de auto verkoopt, zou het diefstal zijn van jou. Echter, je hebt toestemming gegeven, dus is hier geen sprake van. Erg vervelend, en het klinkt hard, maar het enige dat je kan doen is een volgende keer extra goed nadenken over of je iets wel of niet wil verkopen. Ik denk dat je gewoon op zoek moet gaan naar een andere auto waar je gelukkig mee wordt. Met nóg meer leuke snufjes enzo. En dan mis je de oude steeds minder. Je kan ook niet alles van vroeger bewaren natuurlijk. En bedenk maar zo, het is maar een stuk blik.
Als je hem terug zou kunnen kopen, wordt tie over een week misschien wel total loss gereden door iemand anders.. dat weet je niet.