Waarom moet je een graf huren in NL, en betaal je vooraf het gehele bedrag?

Waarom moet je in Nederland een graf huren, en betaal je dan het gehele bedrag in één keer, of draait je familie daar voor op, per jaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal wel eens kunnen verschillen per begraafplaats en of je 1 graf wil of een familiegraf.

Het beste antwoord

Een graf kopen kan in nederland niet en heeft nooit bestaan. Je betaalt het bedrag in 1x, dat had als nadeel dat er voor eeuwigdurende graven (vroeger) maar 1x betaalt werd, dat werd dus te duur voor de begraafplaats.

'Echt een stukje grond kopen bij een begraafplaats, als bezit, heeft nooit bestaan in Nederland. ,,Vroeger had je wel eeuwig durende graven'', vertelt Arie van Kooten, secretaris van de Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen. Dat betekende dat je een graf voor eeuwigdurend gebruik huurde. Dat was nadelig voor de begraafplaatsen, want tweehonderd jaar geleden betaalde je eenmalig vijftig gulden voor een zo'n graf, daarna kwamen er geen inkomsten meer binnen. Dat had tot gevolg dat er op den duur geen geld meer was voor onderhoud van de begraafplaats. Daarom werden de eeuwigdurende graven snel afgeschaft.

Begraafplaatsen zorgen voor veel verwarring door wel de term koopgraf te hanteren. Maar daar wordt altijd huur bedoeld, zegt Van Kooten. ,,Je koopt het uitsluitend recht in dat bepaalde graf begraven te worden. Je gaat niet naar de notaris voor de overdracht van grond of eigendomsrechten van een graf. Het is een vorm van huren.''

Meer info in de bron.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je de vraag stelt omdat je bang bent voor het ruimen is er wel een oplossing: http://www.grafzorg.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, naar aanleiding van een andere vraag hier, en gewoon nieuwsgierigheid :)

Andere antwoorden (2)

Zoals Pelle al aangeeft, koop je alleen het grafrecht, het recht om op een bepaalde plaats begraven te worden. Het verschilt per gemeente om de hoeveel jaar je dat recht moet verlengen. Als voorbeeld: in Vlissingen, (Zeeland) kun je het graf huren voor de eerste 20 jaar, de kosten daarvoor moet je in 1 keer vooraf betalen. Na die 20 jaar krijg je een verlengingsvoorstel voor 10 jaar, wat je ook vooraf moet betalen (dit bedrag kun je wel gesplitst betalen, maar wel binnen het eerste jaar van de verlenging. Laat je niet verlengen, dan heeft de gemeente het recht het graf te ruimen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
teusvh
11 jaar geleden
Het hangt af van de gemeentelijke verordening. Bij ons betaal je per jaar, maar kun je wel de huur voor 10 of 20 jaar in 1 keer afkopen. Sommige (veel?) gemeenten stellen die afkoop verplicht, omdat de jaarlijkse kosten van het innen best wel hoog zijn. Nabestaanden verhuisd, niet willen betalen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, dat gaf ik ook al aan, dat het per gemeente verschilt en Vlissingen was ook een voorbeeld
Je betaalt in één keer omdat de permanente gebruiker niet meer op de huur kan worden aangesproken. Bovendien, soms is de familie nog zeer bij de overledene betrokken, maar vaak genoeg verwaarlozen die het graf en zullen ze dus ook niet meer aan de huur denken, en dan maakt het waarschijnlijk niet veel indruk als de huurder wordt uitgezet.