Wat valt er onder categorie 3?

Wat valt er onder boete categorie 3? het bedrag is maximaal 7.600,- euro

Maar wat voor overtredingen en misdrijven vallen hier onder?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

"Zware overtredingen (3):
3–1 het overtreden van een verbodsbepaling op het terrein markttoegang;
3–2 het ten onrechte voeren van een beschermde naam (bijvoorbeeld die van «bank»);
3–3 het niet voldoen aan de solvabiliteits- en liquiditeitseisen of het niet aanhouden van voldoende eigen vermogen;
3–4 het overtreden van een verbodsbepaling zonder dat de overtreder over een verklaring van geen bezwaar beschikt;
3–5 het schenden van een «zware» administratieve verplichting;
3–6 het schenden van een zware meldings- of medewerkingplicht;
3–7 marktmanipulatie;
3–8 het misleiden van de consument;
3–9 het overtreden van een verbodsbepaling;
3–10 overige overtredingen1."

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/behandelddossier/31458/kst-31458-6?resultIndex=34&sorttype=1&sortorder=4

Elders heb ik ook gelezen dat handel met voorkennis er ook onder valt.
"Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het gebruik van voorwetenschap of marktmanipulatie."

http://www.eerstekamer.nl/9370000/1/j9vvhwtbnzpbzzc/vhvtk6igwpz0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

antwoord hierboven klopt. Maar een boete van de 3e categorie is heel breed.
Achter ieder strafbaar feit staat in de wet een categorie. Geldboete van de 3e categorie staat meestal samen met maximaal 6 maanden hechtenis.

google maar op "geldboete van de derde categorie", dan kom je verschillende artikelen tegen waarvoor dit geldt.

Toegevoegd na 1 minuut:
is niet een direct antwoord op je vraag, maar lijkt me onhandig om alle artikelen die hieronder vallen hier op te sommen.. vandaar even googlen ;)