Kun je met de nieuwe uitkeringsregels nog als 17-jarige werken?

Vanaf volgend jaar heeft het volgens de site van de Gemeente Den Haag invloed op de hoogte van de uitkering als 1 of meer leden van de familie werkt.

Geldt dit als 17-jarig lid van de familie werkt? Wat is die 'invloed dan precies', eventueel in percentages uitgedrukt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Even voor alle duidelijkheid: dit geldt alleen voor de Bijstand, niet voor andere uitkeringen. Vanaf volgend jaar is de 'verscherping' van toepassing, dit houdt o.a. in dat er niet meer alleen naar het inkomen van de partner gekeken gaat worden, maar naar het totale huishoudinkomen.

Daarbij geldt, in de eerste plaats, dat je altijd kúnt werken. Werken kan, mag, en wordt ook aangemoedigd. Het kan alleen wel gevolgen hebben voor de hoogte van de uitkering.

Pas vanaf 18 jaar gaat het volledige inkomen meetellen als gezinsinkomen. Tot die tijd heeft een inkomen onder een bepaalde grens (ik meen dat dat íets meer dan 800 euro zou worden) niet mee. Wat je boven de grens uitkomt als minderjarige, kan van de totale gezinsuitkering worden ingehouden.

Voor gezinsleden van boven de 18 die studeren, geldt een andere regeling. Daarvan is het grootste deel van het inkomen vrijgesteld, dus dat telt niet mee voor het gezinsinkomen. Die grens ligt hoger dan de bijverdiengrens voor de IB-groep en hoger dan de grens die geldt voor minderjarige inwonende kinderen, dus daar zit een student niet snel aan. Er is nog een voorstel gedaan om niet-studerende meerderjarige kinderen tot een bepaalde leeftijd ook onder deze regeling te laten vallen, zodat er ook voor deze jongeren de mogelijkheid blijft om te sparen om het huis uit te gaan, zonder dat zij meteen hun ouders moeten onderhouden zodra ze gaan verdienen. Over dat laatste is volgens mij nog niet besloten.