Ben je in Nederland iemand in een boerka verplicht aan te geven?

Regelmatig hoor ik dat je als burger de plicht hebt waarnodig hulp te verlenen, maar ook mensen aan te geven die in overtreding zijn. Ben ik bijvoorbeeld dan ook verplicht iemand die met een boerka over straat loopt aan te geven, gezien het boerkaverbod in Nederland? En zo ja, wat voor straf kan ik wettelijk krijgen als ik die 'plicht' negeer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lekker klikken... :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mind123 Er staat nergens dat ik wil gaan klikken. Ik vraag alleen of je dit verplicht bent en wat er gebeurt als ik die 'plicht' negeer.

Het beste antwoord

Hulp verlenen waar nodig ben je verplicht.
Iemand aangeven bij een overtreding ben je niet verplicht.

Alleen zware misdrijven ben je verplicht aan te geven:

Voor bepaalde ernstige misdrijven geldt een verplichting tot het doen van aangifte. Deze aangifteplicht geldt voor: (1) misdrijven tegen de veiligheid van de staat; (2) bepaalde misdrijven tegen de koninklijke waardigheid; (3) misdrijven waardoor de veiligheid van personen of goederen in gevaar wordt gebracht; (4) tegen het leven gerichte misdrijven. Wanneer u kennis draagt van een dergelijk misdrijf, dient u daarvan onmiddellijk aangifte te doen bij het politiebureau.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, gelukkig niet. Het dragen van een boerka is in Nederland niet verboden, al zijn er in de loop der jaren diverse pogingen geweest om het strafbaar te stellen. Er is op dit moment een regeringsvoorstel in behandeling bij de Tweede Kamer dat zogenaamde gelaatsbedekkende kleding verbiedt - onder het mom: we mogen de boerka niet verbieden, want dat is een verboden onderscheid op grond van godsdienst, dus verbieden we ook de bivakmuts en de integraalhelm - behalve natuurlijk als je zo'n muts of helm nodig hebt - en behalve natuurlijk met Sinterklaas en carnaval.