Gaat het voor problemen zorgen als er een kleine fout op een Canadees identiteitsbewijs staat?

Ik heb sinds anderhalf jaar een Canadees identiteitsbewijs maar toen ik hier net weer op keek zag ik dat mijn naam een letter mist. in van plaats Roelof, staat er Roelo. Gaat dit voor problemen zorgen als ik volgend jaar daar heen ga om te wonen?

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, dat kan problemen geven. Niet zozeer bij het inreizen in Canada maar wel bij officiële acties en transacties waarbij je identiteit gecontroleerd wordt aan de hand van je ID kaart. Je had bij de in ontvangst name van de ID kaart al moeten controleren of de gegevens daarop klopten.
Dat is kennelijk niet gebeurd. De procedure is nu om contact op te nemen met het Canadese consulaat alhier en de "fout" aan te geven.

Vervolgens zal men vragen naar je geboorteakte en/of andere documenten waaruit blijkt dat je echt de Roelof bent die je claimt te zijn.

Als je geluk hebt dan verloopt die procedure zonder al te veel problemen maar het kan ook op een lastige zaak uitdraaien, afhankelijk van de grondigheid waarmee de Canadese autoriteiten de zaak afhandelen.

Als je aannemelijk kunt maken dat het een simpele schrijffout betreft waar even makkelijk overheen gelezen is dan zal het allemaal wel meevallen en zal de fout alsnog hersteld worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik zou het voor de zekerheid laten veranderen. Het schijnt dat men ik Canada heel streng is op dit gebied. Dat heb ik althans weleens gehoord. Je kunt toch beter het zekere voor het onzekere nemen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met vliegen krijg je er mogelijk problemen mee: op je ticket moet exact dezelfde eerste voornaam staan, als op je identiteitsbewijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg dat je legitimatiebewijs klopt, want mocht je problemen krijgen met betalen in Canada dan kun je geen emergency cash aanvragen omdat je identiteitsbewijs onvolledig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het wel veranderen.
Je kunt wel proberen dit gratis bij de gemeente te laten doen, als het hun fout is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik stem voor aanpassen. Met je id wil je geen gezeur krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou de Canadese ambassade in Den Haag bellen; zij zijn het eerste aanspreekpunt voor Canadezen in het buitenland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt me het enige juiste antwoord!
Een identiteitsbewijs moet perfect correct zijn, anders is het 'vals' door de fout, ze moeten je kunnen controleren en zo... en dat kan ambras veroorzaken... Dus ik stem voor het corrigeren. Verander het.