moet je de gevangenis in met vervalsing van 1x een handtekening en wat is de boete hiervan??? iemand hier bekend mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
10.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja als ze er achter,komen wel. 15 tot 20 jaar zitten is.niet ongewoon
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je iets van plan dan?

Antwoorden (2)

Dat hangt van alle omstandigheden af. En ook van de rechter. Er staat geen vaste boete voor.
Als je je handtekening zet onder een nepbriefje (voor de school) van ouders dat je naar de tandarts moest, wordt dat veel minder zwaar bestraft dan als je een valse handtekening onder een belangrijk contract zet bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boete is mogelijk maar gevangenisstraf ook. (Het is niet én én...)

Gevangenisstraf is niet langer dan 7 jaar en boete maximaal euro 78.000.-. Rechters wegen overigens altijd de 'feiten en omstandigheden mee'. Heb nog nooit vernomen dat een leerling die de handtekening van zijn ouders vervalste op het rapport hiervoor in de gevangenis is gekomen of een boete heeft gekregen. Het mag uiteraard niet.

Uit het Wetboek van Strafrecht
"Artikel 225

Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk gebruik maakt van het valse of vervalste geschrift als ware het echt en onvervalst dan wel opzettelijk zodanig geschrift aflevert of voorhanden heeft, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat dit geschrift bestemd is voor zodanig gebruik.

Indien een feit, omschreven in het eerste of tweede lid, wordt gepleegd met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken, wordt de op het feit gestelde gevangenisstraf met een derde verhoogd.

Artikel 226

De schuldige aan valsheid in geschrift wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zeven jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien zij gepleegd is:

in authentieke akten;

in schuldbrieven of certificaten van schuld van enige staat, enige provincie, gemeente of openbare instelling;

in aandelen of schuldbrieven of certificaten van aandeel of schuld van enige vereniging, stichting of vennootschap;

in talons, dividend- of rentebewijzen behorende tot een der onder de beide voorgaande nummers omschreven stukken, of in de bewijzen in plaats van deze stukken uitgegeven;

in krediet- of handelspapier.

Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk gebruik maakt van enig in het eerste lid vermeld vals of vervalst geschrift als ware het echt en onvervalst, dan wel opzettelijk zodanig geschrift aflevert, voorhanden heeft, ontvangt, zich verschaft, vervoert, verkoopt of overdraagt, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat dit geschrift bestemd is voor zodanig gebruik."

Toegevoegd na 1 minuut:
Bron van de wetsartikelen: http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/226.html
Computoon