Geldt Copyright ook voor "normale letters en vormen"?

Iemand vertelde mij laatst dat op logo's waarin alleen normale letters en vormen zijn gebruikt geen copyright zit. Weet iemand (liefst met bron) hoe dit precies zit of wat deze persoon er mee bedoeld?

Het ging specifiek om het logo van Digital Movie (tijdschrift). Maar uiteraard hoeft het antwoord zich niet daartoe te beperken.....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Misschien is copyright hier niet helemaal het juiste woord. Een merk, èn het logo, en daarmee ook de schrijfwijze of lettertype worden meestal in één keer gedeponeerd, en dan kan niet zomaar iemand anders daarmee aan de haal.

Bij Digital Movie zal het voor dat tijdschrift nog een hele klus worden, om het gebruik van het lettertype alleen, aan te vechten. Dat komt omdat er niet zoveel bijzonders aan het lettertype alleen zit. Ik gok dat je het zomaar kunt vinden in Word.

Iets anders zal het worden, als je iets wilt gaan doen met Digital, b.v. een tijdschrijft "Digital Games", je zet het ook onderelkaar, en je gebruikt ook de kleuren zwart en lichtblauw. Dan is de kans veel groter dat je wordt aangepakt, omdat het jatten dan veel beter aan te tonen valt.

Bij Coca Cola ligt het heel anders. Daar is de schrijfwijze zo uniek, dat het echt onmogelijk is om dat zomaar over te nemen. Een twijfelgeval zou kunnen zijn de "grappige" letter -e- in Heineken. Waarschijnlijk zal er geen haan naar kraaien, als je een loodgietersbedrijf opricht, je noemt dat Speedy, en je gebruikt 2 heineken e's. Maar als je bier gaat brouwen, en je gaat die letter gebruiken, heb je waarschijnlijk een probleem. Want dan geef je duidelijk aan dat je mee wilt liften op het succes van het beeldmerk van Heineken.

Het is dus allemaal niet zo simpel, en advocaten die gespecialiseerd zijn in merkenrechten zijn er maar druk mee, en verdienen een dik belegde boterham aan al die onduidelijkheid.

Hieronder een voorbeeld van Samson - Nelson. Ik denk dat de fabrikant van Nelson hier heel goed over heeft nagedacht, en veel adviezen heeft ingewonnen. Het logo lijkt spreken op Samson, maar nèt niet zo dat ze er door in de problemen kunnen komen.