Mag je een kopie van een paspoort en/of rijbewijs opsturen naar een verzekeraar?

De verzekeraar vraagt daarom i.v.m. het beëindigen van de verzekering. Maar mag ik zomaar een kopie maken voor dit doel? Tenslotte hebben ze mijn gegevens al - anders had ik die verzekering in de eerste plaats al niet?
Afgezien van het wel/niet mogen maken van een kopie: er moet wettelijk gezien toch een reden zijn met voldoende belang om uberhaupt persoonlijke gegevens te mogen aannemen?

Mag ik _uberhaupt_ een kopie maken van een paspoort? Als ik toch een kopie maak, mag ik dan delen wegpoetsen (zoals de pasfoto of BSN)?

Het gaat hier om identificatie op afstand. Ik zie het nut daarvan niet zo in. Ik kan immers, als ik een kopie heb gemaakt, heel eenvoudig die kopie inscannen en met photoshop naar believen wijzigen en dan pas opsturen.

Een kopie heeft daarom juridish gezien sowieso toch geen identificerende waarde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Antwoorden (2)

Ja hoor, je mag gerust een kopie van je paspoort maken en op elke boom prikken als je wilt. Dat de verzekering hiernaar vraagt is niet raar, er wordt al veel te veel gefraudeerd. Banken zijn zelfs verplicht een kopie van een identiteitsbewijs in hun archief te hebben.
Je mag een plakkertje over je foto doen voor je een kopie maakt, maar ik denk dat ze daar geen genoegen mee nemen. Je kunt wel een foto van je hond of zo er op leggen, kijken of ze 't doorhebben :-)
teusvh
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"...er wordt al veel te veel gefraudeerd. "
Volgens mij zorgt het ongebreideld kopiëren van persoonsgegevens juist voor (identiteits)fraude. Toch?
teusvh
11 jaar geleden
Klopt. Naar mijn mening wordt er veel meer gefraudeerd dan we weten. Banken hangen dat niet aan de grote klok, want dan zouden wij consumenten het vertrouwen wel eens kunnen verliezen.
Dat neemt niet weg dat banken, verzekeringsmaatschappijen, woningverhuurders en dat soort organisaties proberen meer zekerheid te krijgen over wie ze voor zich hebben.
De tip hieronder is wel waardevol: schrijf duidelijk leesbaar over de kopie: kopie ten behoeve van ... etc.
Het is terecht dat je de vraag stelt wat nou eigenlijk de toegevoegde waarde is van het meesturen van een kopie van het paspoort. In principe is het wel zo dat een verzekeraar meer zekerheid heeft als men een kopie van het paspoort op kan sturen, maar absolute zekerheid is het niet.

Mag het nou volgens de wet. Op het ontwerp van het paspoort heeft de overheid het auteursrecht. Dit staat op de allerlaatste pagina. In principe mogen er dus geen kopieën gemaakt worden zonder de toestemming van de overheid. Maar in het maatschappelijk verkeer is het zo 'normaal' dat er kopieën opgeslagen worden (bijvoorbeeld bij werkgevers), dat ik geen gevallen ken waarbij de staat actief het auteursrecht uitoefent als het gaat om dit soort kopieën.

Dan de gegevens. De Wet Bescherming Persoonsgegevens bepaalt hoe bedrijven om moeten gaan met onze persoonsgegevens. Daarbij geldt dat een pasfoto een 'bijzonder persoonsgegeven' is, wat alleen in uitzonderlijke gevallen verwerkt mag worden. Een foto is namelijk een kenmerk van ras (artikel 16), dat alleen verwerkt mag worden "met het oog op de identificatie van de betrokkene en slechts voor zover dit voor dit doel onvermijdelijk is". Als de kopie zelf slechts als identificatiemiddel dient, dan voegt een foto zelf niets toe.

Over het BSN kan ik kort zijn; deze is alleen voor gebruik door de overheid. Enkele commerciële partijen hebben ook toestemming om er gebruik van te maken (zoals zorgaanbieders en zorgverzekeraars), maar daar houdt het op. Dus ook een BSN kan niet verlangd worden.

Als je de wet(ten) dus op de letter wilt volgen, mag je je BSN (maar niet je paspoortnummer) en je foto witlaten. Maar of de verzekeraar hiermee genoegen neemt...

Wat je wel kan vragen is of ze de kopie weer naar je terug willen sturen, of een bevestiging sturen dat die door de papierversnipperaar gegaan is.

Overigens is een advies bij het maken van kopieën van dit soort identiteitsbewijzen dat je altijd met een stift door de kopie heen de naam van de instelling en de datum schrijft. Dit om te voorkomen dat de oneervol ontslagen medewerker van de archiveerafdeling er een mobiele telefoonabonnement mee afsluit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ goeie tip die naam met stift