Mag je je stoep afsluiten voor fietsers en scooters bij een opengebroken straat, omdat je spelende kinderen hebt in je huis?

Ik was laatst bij iemand op visite en zag dat ze om dat groepje huizen heen moest fietsen, omdat ze de stoep hadden afgesloten want bij hen voor de deur was de straat opengebroken. Bewoners zelf hadden de stoep afgesloten.

Bij navraag bleek het te gaan omdat er kleine kinderen wonen / spelen. Oppaskinderen en kleinkinderen waren het, ook mijn eigen kinderen spelen daar.

Nu snap ik dat het best een "eind" omrijden is (+- 50 meter) en dat de stoep nog geen 10 meter is.

Mogen die bewoners zelf hun stoep afzetten, omdat het te gevaarlijk is, om hun kinderen te beschermen, omdat die kinderen nogal eens de stoep oplopen en daar in de buurt ook spelen? Er rijden fietsers, brommers en scooters en vaak niet zachtjes, maar gewoon hárd.

Ik had er ook een praatje met iemand die bleek ook bouwvakker te zijn, en die wist te vertellen dat de stoep altijd vrij moest zijn.

Staan de bewoners in hun recht? Mag dit officieel? Zijn er gevolgen? Mogen deze bewoners aan de bouwvakkers vragen of ze hun stoepje vrij willen houden van tweewielerverkeer? En mogen deze bouwvakkers dit dan ook doen, zo nee, waarom niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Het beste antwoord

Nee, bewoners mogen de stoep niet afsluiten of daar hinderende of remmende maatregelen treffen, want dat is openbare weg.

Natuurlijk mogen brommers en fietsers daar ook niet rijden, maar omdat DIE zich van de wet niks aantrekken, mag JIJ geen eigen rechter spelen. Mensen met bijvoorbeeld een rolstoel of een buggy of kinderwagen moeten er OOK gewoon nog doorheen kunnen.

Hoe lullig het ook is, je kunt helaas niet afdwingen dat andere weggebruikers zich aan de regels houden, maar dient dat zelf wel te doen.

(Bron : enige jaren terug uitgezocht vanwege de enorme verkeersoverlast bij school van auto's die zich aan geen enkel snelheids- of parkeerverbod rondom de school hielden, waardoor gevaarlijk situaties ontstonden. Uiteindelijk resultaat : nul op rekest, en heel af en toe een postende wijkagent die geen zoden aan de dijk zet).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij mijn weten, behoort de stoep tot de openbare weg en die mag je als particulier niet 'afzetten'. Als je openbare weg wilt afzetten, is toestemming nodig van de gemeente. (Bijv. bij de nationale straatspeeldag).

Soortgelijk iets: bij een straat hier in de buurt had een bewoner enkele verkeerskegels neergezet op de plaats waar hij zijn auto wenste te parkeren, om te vermijden uiteraard dat anderen daar hun auto zouden neerzetten. In mijn ogen asociaal gedrag.
Computoon
11 jaar geleden
Nee een openbare weg mag je nooit afsluiten zonder vergunning van de gemeente.
Wel kun je online van die gele poppetjes kopen met een vlag eraan van let op spelende kinderen.
Misschien helpt dit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij losten dit op door de kliko zo vreselijk in de weg te zetten dat ze wel moesten afstappen of omrijden.
Wanneer je dit met de gehele straat doet kan geen mens er iets van zeggenen is het effect optimaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kliko ma niet 24/7 aan de weg staan.
Min dus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is echt fantastisch als je daar langs moet met je elektrische rolstoel of scootmobiel........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is het een kleine moeite om even te helpen.
Maar het scootertuig lieten we echt niet door.
Waren wel hele tijd mensen aanwezig om wanneer nodig te helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probleem is dat je de kliko natuurlijk alleen op de ophaaldag op de openbare weg mag zetten.
Blijkbaar en jammer genoeg zeker nooit een bekeuring voor gekregen?