Hoelang kan een tijdelijk contract maximaal duren alvorens een vast dienstverband te krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Het beste antwoord

Het is niet zo duidelijk als de eerste antwoordgever zegt helaas:

Overgang tijdelijk contract in vast contract

Uw tijdelijke contract gaat over in een vast contract in de volgende situaties:

Na 3 tijdelijke arbeidscontracten die telkens direct of binnen 3 maanden na elkaar zijn afgesloten, is het 4e arbeidscontract automatisch een vast dienstverband.
Als tijdens uw 2e of volgende contract de duur van 36 maanden wordt overschreden, verandert dit contract automatisch in een vast contract. De periode tussen de contracten mag hierbij maximaal 3 maanden zijn.

Er is nog een uitzondering:
Uitzondering tijdelijk contract van 36 maanden

Als uw eerste tijdelijke contract 36 maanden of langer duurt en uw tweede tijdelijke contract maximaal 3 maanden, gaat het tijdelijke contract niet automatisch over in een vast contract. Overschrijdt het nieuwe contract die 3 maanden wel, dan heeft u als werknemer recht op een vast dienstverband.

Dan nog wat anders:
Afspraak met werkgever of in de cao

Met uw werkgever kunt u andere afspraken maken. Bijvoorbeeld dat u in plaats van de verplichte 3 contracten al na 1 of 2 tijdelijke arbeidscontracten in vaste dienst komt, of na 2 jaar. U kunt nooit onderling afspreken dat u later dan na 3 contracten in vaste dienst komt. Dat kan wel in een cao worden vastgelegd. Zo kan in de cao staan dat een vast dienstverband pas ontstaat na 6 in plaats van 3 tijdelijke arbeidscontracten. Of na 42 in plaats van 36 maanden. Uw werkgever of de vakbond kan u vertellen of dergelijke cao-afspraken zijn gemaakt.

Toegevoegd na 17 uur:
Ondertussen is het eerste antwoord verdwenen, dus vergeet mijn eerste zin...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat kan lang duren. Ik heb ruim 3jaar bij een wkg gewerkt. Contracten van een jaar steeds. Na 3contracten krijg je vast contract of ontslag. Dat is max. contracten die ze je mogen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afgezien van enkele uitzonderingen, kan een tijdelijk contract maximaal 36 maanden duren voordat er automatisch een contract voor onbepaalde tijd wordt verkregen volgens de zogenaamde 'ketenregeling'.

Ook wanneer er meer dan drie (dus vier of meer) contracten voor bepaalde tijd worden gegeven ontstaat er een contract voor onbepaalde tijd.