kan ik in deze situatie huurtoeslag aanvragen?

over een week of wat ga ik verhuizen naar een klein vrijstaand huisje. Dit staat op het erf van mensen, en als ik me daar inschrijf is dat dus op hun adres.
Mijn huisje heeft dus geen afzonderlijk adres.
Er is wel sprake van een officieel huurcontract tussen mij en de eigenaren van de woning.
Is het in deze situatie mogelijk om huurtoeslag aan te vragen? Ik bel sowieso de belastingdienst voor meer informatie hierover, maar deze mensen zijn niet altijd eerlijk, vandaar dat ik het hier ook vraag.
Als er mensen zijn met ervaring hoor ik die graag!
groet, LTK

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is heel goed nieuws, LTK!! Heel veel sterkte met alles wat er nu als 'regeldingen' op je afkomt, en dan heel veel méér plezier bij het inrichten en 'thuismaken' van je eigen plekje!! Ik wens je een supermooie zomer toe....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel! lieve reactie :) en jij ook alvast een heel mooie zomer met veel zon
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben bang dat je geen huurtoeslag krijgt in deze situatie

Het beste antwoord

Het is een onduidelijke situatie, wat komt door een zekere onduidelijkheid in de wet. Allereerst: artikel 11 lid 1 van de wet op huurtoeslag stelt dat een huurtoeslag toegekend wordt aan zelfstandige woningen. Er vanuit gaande dat de woning dus een eigen keuken en een eigen badkamer heeft, voldoet het aan die eis.

Maar het vervelende is dat de wet een aanname maakt de gemeentelijke basisadministratie. Artikel 9:

"1.Een huurtoeslag wordt slechts toegekend:

a. als de huurder, diens partner alsmede degenen die medebewoner van de woning zijn, op het adres van die woning zijn ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b. als op dat adres geen andere personen staan ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, behoudens eventueel een onderhuurder en personen die behoren tot diens huishouden."

Dat betekent dus dat er in dit geval geen recht zou zijn op huurtoeslag, want de bewoners van de hoofdwoning zitten immers op hetzelfde adres.

Wat nu te doen. Er zijn twee mogelijkheden. Een is om de huurtoeslag aan te vragen. Je zal voorlopig deze wel uitgekeerd krijgen (volgens mij wordt de GBA bij de aanvraag niet getoetst). De definitieve beschikking zal de huurtoeslag dan weer terugvorderen en dan kan je in bezwaar gaan, hopend dat je beroepsschrift geaccepteerd wordt. Het lijkt me riskant, want de letter van de wet volgend is het niet gegarandeerd dat je beroep gegrond wordt verklaard.

Een betere optie lijkt mij om de Belastingdienst vooraf om een uitspraak te vragen. Je stuurt dan een brief naar de Belastingdienst waarin je deze verzoekt om een uitspraak op je situatie. Je beschrijft de situatie en vraagt of er sprake is van het recht op huurtoeslag. Als ze dit goedkeuren, dan heb je zwart op wit toestemming om het aan te vragen. Daar kunnen ze dan ook niet meer op terugkomen. (Maar ook hier: geen succes verzekerd)

Doe het bovenstaande wel schriftelijk; je hebt niets aan de lieve maar onnozele callcentermedewerkers die bij de Belastingtelefoon werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide antwoord! ik zie het niet zitten om huurtoeslag aan te vragen en die later terug te moeten betalen; heb nu al een schuld bij de belastingdienst door een soortgelijke situatie..
Het laatste deel van je antwoord is interessant en biedt perspectieven. Dit zal ik inderdaad uit gaan zoeken. Goede optie!
groet, LTK
p.s. ik kan nog niet stemmen helaas, anders kreeg je een +je
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben even de rechtspraak ingedoken. Er zijn wisselende uitspraken gedaan. De meest recente die ik kon vinden is interessant omdat het over exact een geval gaat als dat je beschrijft: een (extra) woning op hetzelfde perceel (BW1150). De rechtbank zegt daarin dat het genoemde artikel 9 inderdaad geldt en dat er geen huurtoeslag uitgekeerd had hoeven worden. (Desalniettemin moet de Belastingdienst alsnog betalen, omdat het in een folder van 2008 niet duidelijk als eis beschreven stond). In een uitspraak van de bestuursrechter in Arnhem (BW1488) gaat het om een zaak waarin de belastingdienst huurtoeslag van een etagewoning terugvorderde. Omdat de bewoner in de rechtbank alsnog aan kom tonen dat het om een zelfstandige etage ging, bleek dat onterecht. Die uitspraak verwees wel naar een uitspraak uit 2009 in een hoger beroep over de vraag van wat een zelfstandige woonruimte is (BH1861). Daar wordt over artikel 9 uit de huursubsidiewet, die inhoudelijk ongewijzigd overgenomen is in de wet op huurtoeslag, het volgende gezegd: "2.2.3. De rechtbank heeft de minister voorts terecht niet gevolgd in zijn betoog dat artikel 9 van de Huursubsidiewet aan het toekennen van huursubsidie aan [wederpartij] in de weg stond. De eigenaar van het pand en [wederpartij] stonden ten tijde van belang in de GBA weliswaar op hetzelfde adres ingeschreven, maar bewoonden op dat adres niet beiden dezelfde woning, maar onderscheiden zelfstandige woonruimten. Onder die omstandigheden bestaat geen grond voor het oordeel dat de eigenaar van het pand kon worden aangemerkt als één van de personen bedoeld in artikel 9 van de Huursubsidiewet. Gelet hierop, heeft de minister dit artikel ten onrechte aan de in bezwaar gehandhaafde besluiten ten grondslag gelegd." Wat hier nu van te maken? Mijn inschatting is dat de eerste uitspraak de uitspraak van de Hoge Raad over artikel 9 over het hoofd gezien hebben. Of ze wilden hun handen er niet aan branden (ze gaven de eiser immers toch gelijk). De uitspraak van de Hoge Raad is in dat opzicht interessant, maar gaat niet over een exact gelijk geval. Ik denk dat de uitspraak ook van toepassing is op jouw situatie, maar zeker weten doe ik het niet. Dus beide opties staan open: vooraf een uitspraak vragen is wellicht de eerste beste optie. Mocht die negatief zijn, dan kan je altijd nog overwegen of je het er voor over hebt om achteraf in de bezwaar en beroepsprocedure proberen je recht te toetsen. Uitspraken te vinden op rechtspraak.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met stip :)

Andere antwoorden (2)

Het is mogelijk dat dit huisje niet toegestaan is voor permanente bewoning, dat nog even terzijde. Maar als je het navraagt bij de gemeente maak je slapende honden wakker.

Als je een huurcontract hebt, waarin de huur is vermeld, kun je gewoon huursubsidie aanvragen. Je kunt bv zeggen dat je op 1 A woont.
Op de site van de belastingdienst vind je het aanvraagformulier. Vraag het gewoon aan. Als het niet goed zou zijn, krijg je nee als antwoord, maar volgens onderstaande link, is het wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Een huis heeft wel of niet een kadastrale inschrijving en je kunt die niet zo maar verzinnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huursubsidie bestaat niet meer.
Ik weet het niet 100% zeker maar ik dacht dat als je maar een eigen ingang hebt dat je recht op huursubsidie hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ga het uitzoeken. bedankt!