Kan ik eerste maand en bijzondere bijstand aanvragen als het gaat om particuliere huur?

4 jaar geleden toen mijn ex en ik uit elkaar gingen hebben we ons huis te koop gezet. Dit huis is helaas nog niet verkocht en staat al een tijd leeg. nu is het zo dat ik tijdelijk uit nood terug wil keren naar het huis maar heb een minimum waarvan ik moet rondkomen, kan ik hiervoor eerste maand huur en bijzondere bijstand voor aanvragen? Of is dat alleen voor als je huurt van een wbv?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag bedoel ik " eerste maand huur en bijzondere bijstand.

Antwoorden (1)

Bijzondere bijstand is niet bedoeld voor vaste lasten, maar voor bijzondere (in principe éénmalige) noodzakelijke uitgaven. Je huur niet kunnen betalen is dus normaal gesproken niet iets waar je bijzondere bijstand voor kunt krijgen.

Maar ik weet niet zeker of ik je vraag helemaal goed begrijp. Je zou huur betalen voor een huis dat van jezelf is? Of betaal je dat dan aan je ex? In elk geval is Bijstand sowieso een lastig punt als je een huis bezit, en daarmee dus bijzondere bijstand ook. In bepaalde gevallen kun je wel Bijstand krijgen met een eigen woning, dat is als je in dat huis woont en redelijkerwijs niet ergens anders kunt gaan wonen (bijvoorbeeld als de woonlasten van een huurhuis nog hoger zouden zijn dan in het koophuis blijven) en als je huis weinig overwaarde heeft. Maar ik begrijp dat dit niet aan de orde is, omdat je nu niet in dat huis woont.

Mogelijk kom je wél in aanmerking voor huurtoeslag, als de huur qua prijs niet hoger is dan sociale huurwoningen. Maar dan moet het wel duidelijk zijn waarom je huur betaalt voor een woning die in principe je eigen bezit is, en moeten jouw situatie en de woning voldoen aan de eisen die gelden voor huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor jou antwoord, ik betaal de rente aan mijn ex omdat hij nu nog maandelijks de rente aan de bank betaald.. Huurtoeslag gaat het niet worden denk ik omdat ik ook eigenaar ben en dan voorlopige teruggave moet aanvragen bij de belastingsdienst, dat is niet veel vergeleken met huurtoeslag wat wel 100 euro meer is.
Ik hoop dat het nu duidelijker is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, dan gaat het dus niet om huur, maar om de rente van de hypotheek, als ik het goed begrijp? En nu woon je ergens anders? Ik probeer een beeld te krijgen van de situatie, maar mis geloof ik nog wat puzzelstukjes: het huis is van jullie samen, maar betaal je op dit moment ook de rente aan je ex, of ieder de helft ofzo? Dat je dus als je in jullie huis gaat wonen, de volledige rente gaat betalen als compensatie voor je ex? En woon je nu in een huurhuis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik woon nu in een huurhuis dat binnen de vrijsector valt ( boven 670 euro pm) met mijn huidige partner maar helaas gaat het niet meer samen en ik kan hier niet kan blijven wonen, het beste leek mij dat ik terug ga naar mijn oude koopwoning. Heb mijn ex niet de rente betaalt maandelijk want dat hoefde niet van hem, hij zorgde afgelopen jaren voor de financien. als ik besluit terug te gaan naar de woninig ben ik weer 100 procent verantwoordelijk voor de kosten. Maar krijg weinig terug van de belasting maandelijks en ik vroeg me af of ik terug kon vallen op huurtoeslag en bijzondere bijstand
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp het nu, geloof ik. Je kunt nu vrije sector huren ook omdat jullie samen een inkomen hebben, maar straks sta je er weer alleen voor. Maar bijzondere bijstand is dus alleen voor eenmalige uitgaven, niet voor vaste lasten. En huurtoeslag lijkt me eigenlijk ook niet van toepassing, omdat je in feite niet huurt. Je woont in een koophuis, en betaalt geen huur, maar gewoon de hypotheek. Het enige wat ik kan bedenken, is dat je misschien zou kunnen huren van je ex. Daar weet ik erg weinig van, dus daar kan ik je niet over adviseren. Maar begin dit jaar zou het verhuren van te koop staande koophuizen gemakkelijker worden gemaakt. Je zou na moeten vragen onder welke voorwaarden je in zo'n geval huurtoeslag kunt krijgen. Maar dat kan alleen wanneer het huis niet van jou is, en de woning volledig op de naam van je ex staat, en hij de hypotheek betaalt. Anders heb je sowieso teveel vermogen om in aanmerking te komen voor huurtoeslag, en daarbij kun je geen huis huren dat van jezelf is. Kunnen jullie niet eens samen met een notaris of met een financieel adviseur gaan praten, over wat er mogelijk is, en wat wijs is in deze situatie? Misschien kunnen jullie wel sámen het huis aan iemand anders verhuren, zodat je er nog iets aan overhoudt en je net wél de woonlasten van een gewoon huurhuis - zonder huurtoeslag - kunt opbrengen. En misschien zijn er nog andere opties, maar die ken ik zo niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap niet goed waarom je de afgelopen tijd niets hoefde te betalen aan dat huis maar als je er in gaat wonen wel. Er verandert toch niets financieel voor je ex?