Heeft een taxi vrijstelling om op een busbaan te rijden als de normale weg is afgesloten ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
9.7K

Antwoorden (3)

Neen, alleen als daar uitdrukkelijk door de Gemeente toestemming is voor verleend. Een Taxi is geen Bus en vervoert dikwijls maar 1 persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is overigens alleen zo bij een bus baan.
Als er "Lijn bus" op de weg staat mag de taxi er niet over. de kans is ook groot dat je daar een bussluis tegen komt.
En het mag ook alleen als hij een passagier bij zich heeft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Autobus
Nog meer gegevens
Alleen als zijn vervoerder daar een vergunning voor heeft.
Een exemplaar van deze vergunning moet bij het voertuig aanwezig zijn.

Toegevoegd na 19 minuten:
Bovenstaande geld alleen voor de LIJNbusbaan.
Een taxibus ingericht voor het vervoer van 8 personen exclusief bestuurder mag wel over een BUSbaan.
Een bus is een voertuig die is ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen exclusief de bestuurder.
Een 8 persoons taxi busje is dus terdege een bus.
Deze mag mag wel over een busbaan, maar mag zonder vergunning niet over een Lijnbusbaan.
Daar deze specifieke doelgroepenstrook bedoelt is voor een lijnbus die deel uit maakt van het openbaar vervoer en een taxi maakt geen deel uit van het openbaarvervoer.

Doch wordt er ( vaak bij minder rendabele lijnen of tijdstippen ) wel beroep gedaan op dergelijke taxibusjes.
Dan valt deze gewoon onder de openbaarvervoerregeling en mag hij uit dat oogpunt over een LIJNbusbaan.
Maar dan heeft hij wel de eerder genoemde vergunning aan boord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige wel. Met taxibedrijf A ben ik sneller op mijn werk dan met B, want A heeft een ontheffing voor de busbaan in de plaats waar ik werk. Voor een andere grote stad in de regio heeft A weer geen ontheffing, terwijl ze daar vaker komen. Ik weet niet of dat verschillen zijn in de gemeentelijke verordening of in de prijs van de ontheffing. Een taxichauffeur vertelde me pas dat in principe élk taxibedrijf een ontheffing kan krijgen, als er maar betaald wordt. Het zal dus wel aan de prijs liggen.

Overigens maakt het niet uit of een bedrijf met een ontheffing met busjes rijdt of met gewone personenauto's. Als ze een ontheffing hebben, ligt die ontheffing in elke auto, en mogen ze de busbaan gebruiken. En anders niet, ook niet als de hele weg is afgesloten.