Welke bankgegevens moet je verstrekken bij het aanvragen van een uitkering?

Mijn vriendin heeft helaas nog geen nieuwe baan gevonden en over 6 weken loopt haar WW af. Met een beetje pech zal ze dus bijstand moeten aanvragen. Nu weet ze al dat ze dan ook bankafschriften moet laten zien, van het afgelopen half jaar. Ergens snapt ze het wel; ze zal aan moeten tonen wat haar inkomsten zijn (waren).

Maar is ze ook verplicht om echt ALLES te laten zien, bijv. hoeveel ze heeft gepind met boodschappen doen? Of mag ze die gegevens zwart maken op de afschriften (of eigenlijk op de kopieën)? Is er ergens op internet iets te vinden hierover?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan de hand van de verlangde gegevens kan men zien of u bv een auto op uw naam heeft of een hypothecaire verplichting etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reactie @sxiopo @krol, ze dacht dat het haar privacy is (haar uitgaven).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*natha : als ze kunnen zien dat ze bijv. 600,- euro inkomen heeft en ze zien dat ze iedere week 150.- euro in de supermarkt pint, dan is 1 + 1 = 2 , er klopt iets niet... dus extra inkomsten, en dan heb je geen uitkering nodig! ander voorbeeld : als je met een 'dikke' auto onder je kont je uitkering komt ophalen/op afspraak komt... er klopt iets niet ! dus niets "witten"/onleesbaar maken !

Het beste antwoord

ik ben een ervaringsdeskundige:
je moet echt alles laten zien, niks niet met typex gegevens verwijderen!
ook je spaarbankrekening/hypotheek/elke rekening die je hebt lopen, daarvan moet je de gegevens tonen.

als je niet alles zou hoeven tonen, dan kan je dus 10 miljoen euro op de bank hebben en een uitkering aanvragen...? daarom!

"bijstandsuitkering aanvragen" als je dit googlet, krijg je een lijst van mogelijkheden om informatie op te vragen.

antwoord :

je moet met de billen bloot, dat wil zeggen : alles tonen !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ze kan gewoon haar huurcontract met de woningbouw tonen, en ook wat ze het afgelopen jaar aan inkomsten had (WW, huurtoeslag en zorgtoeslag). Ze twijfelt of ze verplicht is om ook te laten zien hoeveel ze uitgeeft aan bijv. boodschappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal ze niet uitmaken, hoeveel ze daaraan uitgeeft. Men rekent met standaardbedragen en zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ze willen en moeten alles weten, geheimen mag je op financieel gebied niet hebben, het gaat om je inkomen en vermogen, dus niets onleesbaar maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je dingen wegtyppext, zouden dat ook inkomsten kunnen zijn of het wegsluizen van grote bedragen bijvoorbeeld. In de praktijk kijken ze echt niet regeltje voor regeltje na, maar je moet het wel laten zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je wel kunt doen, is alleen het bedrag van de boodschappen onleesbaar maken. Want dat soort dingen maakt hen echt niet uit. Het gaat er alleen om dat ze kunnen zien hoeveel inkomsten en welk vermogen je hebt. Bedragen die je uitgeeft in winkels, doen er niet toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*Widar : dat is niet juist. ze willen alles weten, ook wat je waaraan uitgeeft !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jodokus: Waarom zouden ze dat willen weten? Dat maakt toch niet uit? Je zult er toch minder aan moeten uitgeven nadat je bijstand krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*Widar : ze willen dat weten omdat als je 700,- euro aan inkomen hebt en je pint iedere week 100,- euro in de supermarkt, dan klopt er iets niet, dan heb je dus meer inkomsten (maakt niet uit hoe, vriend, vader/moeder, doet er niet toe, het zijn inkomsten... voor de overheid) en dan is het dus foute boel en dan heb jij dus geen uitkering nodig want je hebt genoeg...!
ander voorbeeld is de mensen (weet niet of dat nu nog kan, ze zijn beter gaan opletten) die in een 'grote' auto hun voedselbank/uitkering kwamen ophalen of op afspraak kwamen, dat klopt niet !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm daar zou je gelijk in kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jodokus, hahahaha die vriendin van mij heeft geen grote auto hoor, maar het klinkt allemaal wel heel erg logisch, wat jij zegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*Natha : toen ik destijds met mijn hele administratie onder mijn arm daarheen ging... je voelt je een klein kind, dat verantwoording moet afleggen.
Nou is er uiteraard [afhankelijk of iemand 20 of 40 of 60 is] verschil in gene/je genant voelen, wanneer je door 'kinderen' van half jouw leeftijd wordt verteld wat wel en niet mag en móet ! ik wens je vriendin sterkte en beter nog een nieuwe baan toe !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
(Helaas ontving ze vanochtend via een e-mailtje de zoveelste afwijzing op een sollicitatie, maar ze houdt moed!)