Waarom bestaat de kans dat alleen voormalig Dutchbat-commandant wordt vervolgd voor de gebeurtenissen in Srbrenica en zijn toenmalige meerderen niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Er zijn vermoedens dat hij wist wat er gaande was, en dus ook wist wat het lot zou zijn van de enclave (en vooral de moslimmannen daar) als hij zou vertrekken. Zijn meerderen konden dat niet weten, in elk geval niet als hij zijn - eventuele - vermoedens niet uitsprak. Zijn meerderen handelen naar aanleiding van de informatie die de commandant (die ter plaatse is) geeft. Als zij geen weet hadden van de situatie en naar beste weten en kunnen hebben gehandeld, is hen de verschrikkelijke gebeurtenissen van ná het vertrek van Dutchbat niet aan te rekenen. Als de commandant hier inderdaad wél weet van had, is hem dat wél aan te rekenen. Hij vertrok namelijk omdat hij er geen taak meer zou hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
In aanvulling dus op wat Theo schrijft, want de strekking lijkt bijna hetzelfde te zijn: dus ja, omdat de commandant verantwoordelijk is voor de beslissingen ter plekke. Maar óók, en vooral, omdat men vermoedt dat hij weet had van wat er gaande was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

De commandant heeft de beslissing genomen en niet zijn meerdere, daarbij geld in Nederland dat bevel is bevel geen ontslag uit rechtsvervolging geeft, de commandant moet ter plaatse de situatie inschatten en daarnaar gaan handelen, zijn meerdere die elders verblijven kunnen de situatie ter plaatsen enkel inschatten aan de hand van berichtgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vraag die blijft hangen is of Nederland wel kàn vervolgen, aangezien dit VN-militairen waren en geen Nederlandse.