Wordt dit gezien als rechts inhalen?

Stel dat ik op de snelweg rijdt en er rijdt op de linkerbaan een auto precies de maximumsnelheid. Ik ga er rechts naast rijden, maar zo dat ik er niet volledig voorbij ga, want ik hou me ook aan de snelheid. Kun je dan beboet worden voor rechts inhalen? Je gaat immers wel rechts van iemand rijden, wat diegene niet verwacht.

Toegevoegd na 1 dag:
Inmiddels heb ik zelf ook nog het een en ander gevraagd bij mensen. Ik ben erachter gekomen dat de Hoge Raad bepaald heeft dat het passeren niet noodzakelijk is voor rechts inhalen, het terzijde komen is voldoende. In de situatie die ik beschrijf is er dus sprake van rechts inhalen.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je dat doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het blijft inhalen, want je passeert 'm. Kun je een flinke bekeuring voor krijgen, hoe irritant die persoon op de linkerbaan ook was.

Antwoorden (8)

Als je er niet VOLLEDIG voorbij bent, heb je dus niet ingehaald. Een bal op de lijn is ook "in".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is ook niet in, zul je bedoelen. :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vindt jij, maar wat vindt justitie/politie/de wet?
Niet als inhalen. Maar zou je, afhankelijk van de omstandigheden, gevaar veroorzaken, b.v. doordat je de linksrijdende auto hindert om naar rechts te gaan, kan het worden opgevat als een overtreding van art. 5 van de wegenverkeerswet,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het moment dat je rechts naast iemand komt rijden is wel link. Dat zit net op de grens van ziet iemand je wel of niet! Daarna is het zelfs minder gevaarlijk, omdat je dan goed zichtbaar bent. Oom Agent kan het weldegelijk beschouwen als een gevaarlijke verkeerssituatie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou juist precies ernaast is NIET link, schuin erachter wel! De dode hoek zit namelijk niet naast je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo staat het er ook! Althans, zo bedoelde ik het ook.
Het moment dat je rechts naast iemand KOMT rijden is wel link. Dat zit net op de grens van ziet iemand je wel of niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: Ernaast is ook gevaarlijk, want veel mensen verwachten daar geen auto en kijken ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
widar, gut zijn ze dan al vergeten wat je moet doen als je je baan verlaat: binnenspiegel-buitenspiegel-naast je kijken/over je schouders. Je kunt daar ALTIJD iemand verwachten want iemand kan ook komen invoegen, die mag daar wel snelheid voor maken en opzij gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja Pelle, helaas kijken heel veel mensen gewoon niet uit, uit gewoonte, omdat er MEESTAL rechts niets naast hen zit. Ik heb hierdoor ongelukken zien gebeuren.
Ofwel je krijgt: rechts inhalen aan je broek, ofwel je krijgt te hard rijden aan je broek.
Je kan met dezelfde snelheid niet naast hem komen te rijden. Indien je eerst achter die persoon rijdt, en dan ernaast, moet je dus sneller zijn gegaan dan de voorganger. (of wellicht heb je een warp-hole ontdekt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Exact Peter! Dat dacht ik ook al!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik het verhaal las.
Nou als je 120 mag en iemand rijd 100 op de linker baan dan ga ik er ook rechts langs, technish is het geen rechts inhalen want je behoud je eigen snelheid wat 120 is en de ander belemert het verkeer maar jij gaat gewoon sneller dan hem dus je haalt hem niet op zettelijk in met verhoogde snelheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U geeft het zelf al aan, u onderneemt een actie die een ander niet hoeft te verwachten.
Hierdoor brengt u niet alleen u zelf maar ook de overige weggebruikers onnodig in gevaar.
Dit valt simpelweg onder artikel 5

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Bovenstaande geldt ook voor de betrokken "linksrijder".

Even een stukje theorie over rechts inhalen.

Wanneer mag u rechts inhalen?
alleen bij gescheiden rijbanen, filevorming, vlak voor en op een rotonde.
En natuurlijk de tram niet vergeten......
Al het overige is KUL.
Ongeacht wat u er bij verzint, het mag niet.

Wat u geacht wordt te doen in een dergelijke situatie is achter de betrokken bestuurder te rijden ( wel letten op de wettelijke tussenruimte ) en hem zo attenderen dat u hem wilt passeren.
In het geval dat u niemand hindert is het toegestaan om hierbij een lichtsignaal af te geven.

Toegevoegd na 26 minuten:
Correctie het lichtsignaal mag niet.

Artikel 28 rvv

Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.

Gezien er geen gevaar is, is het afgeven van een lichtsignaal niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De situatie die jij schetst is onmogelijk, als hij de maximale snelheid rijdt en jij niet over de maximum snelheid heengaat kan jij nooit naast hem komen te rijden.

Vervelende linksrijders zijn er helaas ook in het verkeer, met een ruime afstand achter gaan hangen en wachten tot ze naar rechts gaan.

Rechts er naast blijven rijden kan ook niet, zoals al wordt aangegeven: je verhindert de vervelende linksrijder van naar rechts gaan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wordt niet gezien als rechts inhalen. Maar.

Rechts inhalen mag niet om gevaarlijke situaties te voorkomen. En een gevaarlijke situatie is juist als je op de auto linksvoor inloopt, hij verwacht je niet en ziet je vaak pas als hij zijn hoofd draait.

Een fout van een ander kan vaak voorkomen worden met de oplettendheid van een ander. De ene keer los jij de fout van een ander op en de andere keer andersom.

Jij hoort daar niet te zijn, maar als je daar toch zit kan het opgelost worden als de ander wel oplet. Als jij constand dit doet is het wachten op een ander die niet kijkt en gewoon naar rechts gaat.