Ben je als scooter-bestuurder aansprakelijk voor de ziekenhuiskosten van de passagier?

Mijn vriendin melissa heeft 2 dagen geleden een scooter ongeluk had met een vriendin. Beiden hadden geen scooter certificaat, dus onbevoegd om te rijden. Melissa viel met scooter en al en degene die achter haar zat logischerwijs ook. Zij kreeg een gebroken enkel. Haar ouders hadden mijn vriendin (melissa) min of meer gedwongen om haar verzekeringsgegevens te geven, zij was in shock en gaf het maar. Politie werd niet gebeld etc. Weet iemand of mijn vriendin aansprakelijk is voor de ziekenhuiskosten van de passagier? En wat het beste kan worden gedaan in deze situatie? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Antwoorden (2)

Het rijden op de scooter was een onrechtmatige daad.
De vriendin wist dat Melissa geen scooterrijbewijs had, en dus bij haar achterop zitten is ook een onrechtmatige daad.

Ziekenhuiskosten worden vergoed door de AWBZ dan wel de ziektekostenverzekering. Voor rekening van de ouders van de vriendin komt de eigen bijdrage en eventuele reiskosten.

Je kan in eerste instantie advies inwinnen bij je assurantietussenpersoon, danwel degene die julle adviseerde bij de verzekeringen.

De ouders moeten Melissa eerst aansprakelijk stellen en dan pas kan zij haar verzekering inschakelen. En over die aansprakelijkheid zal het gaan. Het is nog maar de vraag of zij dat is. De verzekeringmaatschappij zal dat vervolgens allemaal voor jullie uitzoeken.
Misschien valt het allemaal nog mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen eigen bijdrage als het meisje nog geen 18 is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat de verzekering niet uitkeert omdat Melissa willens en wetens op een scooter is gaan rijden zonder rijbewijs.
Als eerste is elkeen automatisch verzekerd voor dergelijke gevallen via de basis ziektekostenverzekering, uw vriendin Melissa en haar ouders krijgen dan ook geen rekening voor de ziekenhuiskosten.

De bestuurder van een motorrijtuig is ten alle tijden volledig aansprakelijk voor de schade die door zijn / haar toedoen ontstaan, Het geven van de gegevens omtrent een WA verzekering is dan ook niet meer dan normaal echter zal het slachtoffer zelf het persoon, in dit geval Melissa, aansprakelijk moeten stellen, deze zal dan per omgaande haar WA verzekering van de schade op de hoogte moeten stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. En als je iemand niet zelf aansprakelijks stelt, heb je kans dat je zorgverzekeraar na het vergoeden van de schade nog gaat uitzoeken of dit een ongevalsgevolg was, om dan alsnog de andere partij aansprakelijk te stellen en de schade te verhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas Lies, dat mag niet. Zelfs bij een geweldsdelict kan de dader niet aansprakelijk worden gesteld voor de toegebrachte verwondingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een schade die door eenonrechtmatige daad aan een derde wordt toegebracht, wordt altijd extra onderzocht.
Immers, opzet en voorwaardelijke opzet, en schuld zijn uitgesloten van de verzekering. Kijk de polisvoorwaarden erop na. Het hangt er dan helemaal vanaf hoe de maatschappij de aansprakelijkheid ziet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal je twee dingen apart moeten zien. Het besturen van de scooter was een onrechtmatige daad, of de val een onrechtmatige daad was (dus met opzet) kan ik van hieruit niet beoordelen. Het gaat het er dus om of de val een onrechtmatige daad was of een ongeval, was de val gewoon een simpel ongeval zijn de ziekenhuiskosten niet op de veroorzaker te verhalen. De overige kosten, zoals kapotte kleding, letselschade , naar huis brengen van het slachtoffer, ziekenhuisbezoek etc. kunnen wel verhaald worden verzekering van de scooter, of dit te verhalen valt op de bestuurder weiger ik te betwijfelen, we weten namelijk niet of de scooter gestolen was, of er een daad van joyriding is, of dat de eigenaar van de scooter toestemming had verleent. Zou een onrechtmatige daad uitsluiting van verzekering op kunnen leveren zou dat betekenen dat bij een ongeval wat gebeurd door het overtreden van een verkeersregel de veroorzaker plots niet meer verzekerd zou zijn. De wetgeving motorrijtuigen is juist er op gebaseerd dat in dergelijke gevallen de verzekering gewoon moeten uitkeren, pas als er sprake is van opzet dan mag de verzekering de uitbetaling weigeren.