De leverancier van een produkt blijft verantwoordelijk voor de afhandeling van klachten van de koper. Maar in welk wetsartikel staat dat?

De leverancier van een produkt blijft verantwoordelijk voor de afhandeling van klachten van de koper. De verkoper mag dus niet doorverwijzen naar de fabrikant, i.i.g. daar waar het garantie betreft.
Maar in welk wetsartikel staat dat?
En betreft het dan ook andere zaken (klachten) dan garantie? Bijv. een defect wat er wel is maar niet binnen de garantie valt (zoals enkele dode pixels bij een monitor).

Ik zag iemand verwijzen naar artikel 17 van het burgerlijk wetboek:
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html
Maar daarin kan ik het eigenlijk niet vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (2)

Dee Wet Handhaving Consumentenbescherming van 7 juli 2006

http://wetten.overheid.nl/BWBR0020586/geldigheidsdatum_22-04-2012

Kijk eens bij Hoofdstuk 8, artikel 4.

Toegevoegd na 8 minuten:
Burgerlijk Wetboek artikel 6a
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek7/Titel1/Afdeling1/Artikel6a/geldigheidsdatum_22-04-2012

En verder : de verplichtingen van de verkoper,
in afdeling 2.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Kijk eens bij Hoofdstuk 8, artikel 4."
Je bedoelt dit?
"Artikel 8.4
Bij een consumentenkoop als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, neemt de verkoper artikel 6a, tweede en derde lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek in acht." "artikel 6a": "2.
In een garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden vermeld welke in lid 1 bedoelde rechten of vorderingen een koper worden toegekend en moet worden vermeld dat deze een koper toekomen onverminderd de rechten of vorderingen die de wet hem toekent. Voorts moeten in een garantie de naam en het adres worden vermeld van de verkoper of de producent van wie de garantie afkomstig is, alsmede de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.
3.
De in lid 2 bedoelde gegevens moeten de koper op zijn verlangen worden verstrekt. Dit geschiedt schriftelijk of op een andere ter beschikking van de koper staande en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager." Zou je kunnen zeggen dat het doorverwijzen naar de fabrikant (voor meer gegevens inzake de garantie) voldoet aan 6a, punt 3?
Het niet doorverwijzen naar de fabrikant is gewoon een uitwerking van de overeenkomst die is gesloten. Als koper heb je een overeenkomst met de winkel, niet met de leverancier. De winkel zal je dan ook moeten helpen bij klachten die je hebt.

Daarnaast zijn je rechten afhankelijk van de vraag of je consument bent of niet. Is er sprake van een consumentenkoop, dan gelden een aantal aparte regels uit boek 7 BW. Artikel 17 gaat inderdaad over de koopovereenkomst, maar als het een koopovereenkomst betreft tussen bedrijf en consument, dan geldt artikel 18 ook.

Als dan blijkt dat het product niet hetgeen is wat verwacht mocht worden, dan kan in artikel 21 en verder worden gelezen wat precies gedaan kan worden daartegen.