Kan/mag iemand van de militaire politie(s) in databases met overtredingen kijken van de normale politie? En andersom?

(Zonder dat 't direct om hogeren in de geledingen gaat.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (3)

Als het een Algemeen Opsporingsambtenaar is met politietaken, ja. Dan mag hij/zij dat. De KMar gebruikt andere systemen dan de regiokorpsen. Wel is er een landelijk opsporingssysteem. (NCIS)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De politie en KMAR (Koninklijke Marechaussee) (militaire politie) gebruiken allebei een aantal landelijke databases en een aantal regionale.
Zo heeft elke regio haar eigen versie van het Basisvoorziening Handhaving (BVH) welke alleen op die regio van toepassing is. De KMAR gebruikt hier weer hun eigen registratiesysteem voor. Wel zijn er systemen zoals BlueView welke informatie tussen onderlinge versies van BVH met elkaar uitwisselt. Hier is niet elke medewerker voor geautoriseerd maar ook bij de KMAR zijn er medewerkers die daarmee overweg kunnen.

Dan zijn er nog de landelijke systemen zoals NSIS, OPS en HKS. Nationaal Schengen InformatieSysteem (NSIS) geeft informatie over (internationale) signaleringen van personen. OPS geeft informatie over of iemand gesignaleerd staat. Dat zijn vooral landelijke systemen. HKS (Herkenningsysteem) geeft informatie over iemands ervaringen met de politie. Hierin staan gevarenklassen (zoals vuurwapengevaarlijk) en iemands antecedenten. Ook hier heeft de KMAR vrij inzicht in.

De Kmar is tegenwoordig redelijk gelijk gesteld met de politie dus de bevoegdheden zijn eigenlijk hetzelfde. Het is de taakstelling die het verschil maakt tussen de KMAR en de politie. Toch maakt dat een KMAR medewerker niet onbevoegd als hij buiten de taakstelling maar binnen de bevoegdheden werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Kmar is tegenwoordig redelijk gelijk gesteld met de politie dus de bevoegdheden zijn eigenlijk hetzelfde. Het is de taakstelling die het verschil maakt tussen de KMAR en de politie. Toch maakt dat een KMAR medewerker niet onbevoegd als hij buiten de taakstelling maar binnen de bevoegdheden werkt. In dit stukje tekst ziet historisch gezien een loei van een fout. Het is juist het tegenovergestelde. KMar was in het verleden de landelijke opsporingsdienst.
KMar was in het verleden de landelijke opsporingsdienst en had iedere gemeente zijn eigen veldwachter / politie, dit is na de tweede wereldoorlog omgevormd tot het systeem wat we nu hebben echter in bepaalde gevallen staat KMar boven politie en alle ander gevallen naast de politie echter is de doelstelling van de KMar anders dan die van de politie waardoor de opsporingstaken op een ander gebied liggen waardoor beide organisaties onafhankelijk van elkaar kunnen fungeren.

Echter een bevoegd opsporingsambtenaar van de KMar heeft dezelfde bevoegdheden als een opsporingsambtenaar van politie en mogen daardoor ook alle systemen inzien die er zijn betreffende opsporing, dit is ook andersom het geval.

Dit betekent kort gezegd dat een opsporingsambtenaar van het KMar dezelfde bevoegdheden heeft als een politieagent en dat beide instanties de justitiële zaken kunnen uitvoeren (opsporen en aanhouden, vorderen van staatspapieren zoals rijbewijzen etc. etc.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betreffende je laatste alinea: ik denk niet dat zo'n opsporingsambtenaar dezelfde bevoegdheden heeft? http://www.flitsservice.nl/phpBB/juridisch/marechaussee-mag-burger-niet-bekeuren-t13042.html:
"...dat uit het samenstel van toepasselijke bepalingen kan worden vastgesteld dat de Koninklijke Marechaussee geen algemene opsporingsbevoegdheid heeft, doch slechts in de gevallen genoemd in artikel 6 van de Politiewet. Er kan derhalve niet zonder meer vanuit worden gegaan dat de Koninklijke Marechaussee bevoegd was tot het verrichten van opsporings-handelingen en zal de opsporingsbevoegdheid uitdrukkelijk dienen te blijken (...)"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk is in de politiewet onder artikel 6 lid 4 4. De militair van de Koninklijke marechaussee die krachtens artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering opsporingsbevoegdheid heeft, is, indien hij bij de uitoefening van zijn politietaken stuit op strafbare feiten, bevoegd tot optreden. In de zaak die daar genoemd wordt is een andere fout gemaakt. Niet het lid van de KMar heeft een te hoge alcoholwaarde vastgesteld die de invordering van het rijbewijs rechtvaardigde maar de agent die de ademanalyse heeft uitgevoerd. Overigens wordt er in dat stuk meer onzin uitgekraamd. Aan de landsgrenzen en op Schiphol heeft de politie wederom geen zeggenschap, bewaking van de landsgrenzen is een taak van defensie en niet van de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant!