Het probleem is dat veel mensen een verkeerde indruk hebben van de hoogte van de straffen in Nederland. Boris heeft het al heel precies uitgelegd, de straffen in NL zijn inderdaad vrij hoog vergeleken met andere landen in Europa. Maar de misdaadcijfers in NL blijven vrij constant, ik denk dat de straffen prima in proportie zijn. Rotte appels hou je toch altijd, dat kun je nooit volledig uitbannen, alleen maar beperken.
In het nieuws komt de daad, en de straf, verder geen uitleg. Door bepaalde sensatiebeluste media worden deze feiten regelmatig zodanig opgeblazen dat er publieke verontwaardiging ontstaat, wat in mijn ogen meestal volkomen onterecht is. Er zijn maar weinig kranten die precies uitleggen hoe de rechter tot een bepaalde straf is gekomen. In de VS zijn de misdaadcijfers vele malen hoger, hoger straffen helpt dus niet. Ik vermoed dat ze zich in de VS veel meer laten leiden door de publieke opinie, van hen zijn ze tenslotte ook afhankelijk om rechter te mogen worden. In Nederland niet. Levenslang is inderdaad echt levenslang, de gedachte dat dit maar 23 jaar is is een misverstand. Wat je vooral moet begrijpen is dat een rechter rationeel denkt. Voor een slachtoffer is het natuurlijk vreselijk wat hem overkomen is, en de straf is in de eerste plaats een genoegdoening voor de geschokte rechtsorde en het slachtoffer in het bijzonder. De rechter vindt dit ook erg voor het slachtoffer, hij is ook een mens. Maar hij kijkt vooral naar de psyche van de dader: waarom heeft hij gehandeld zoals hij deed, wat ging daaraan vooraf, is er kans op recidive, heeft hij al eerder een strafbaar feit begaan? Als je kind vermoord wordt wil je dat de dader aan de hoogste boom opgeknoopt wordt. Dat is logisch, maar het is gebaseerd op emotie. Als je kind iemand heeft vermoord ga je misschien juist op zoek naar allerlei verzachtende omstandigheden. Maar de rechter zal zich niet laten leiden door de emoties die meespelen, dat hoort bij zijn onafhankelijke en onpartijdige positie.