Kan ik de veroorzaker van schade aan mijn fiets aansprakelijk stellen voor het eigen risico van mijn fietsverzekering?

Door werkzaamheden aan de fietsenstalling is mijn hele fiets bedekt met kleine witte verfspetters - zie mijn eerdere vraag,
http://www.goeievraag.nl/vraag/verfspetters.178314 . De fiets is/was een jaar oud.

Mijn verzekeraar vergoedt mij het aankoopbedrag (€ 949) van de fiets, minus het eigen risico (€ 225). Ik moet dan wel een nieuwe fiets kopen bij dezelfde leverancier - de verzekeraar keert mij dus geen geldbedrag uit.

Ik vermoed dat de verzekeraar het schadebedrag zal claimen bij het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de schade (ProRail).

Nu heb ik zelf ook een schadedeclaratieformulier van ProRail. Kan ik mijn restschade (als ik aanneem dat een nieuwe fiets nog steeds dezelfde € 949 kost, is dat het eigen risico van € 225) nu op ProRail verhalen?

Wat is realistisch?

--  Kan en mag ik mijn hele resterende schadebedrag van € 225 als schade indienen bij ProRail?

--  Of is dat overvraagd, en kan ik beter een middenweg kiezen? Bijvoorbeeld nieuwprijs € 949, waardedaling in 1 jaar 10% (€ 95), dus schade € 854; vergoeding door de verzekering is € 724, dus mijn restschade is € 130, en die € 130 in rekening brengen.

--  Of is dit alles onhaalbaar, en vang ik sowieso bot?

Toegevoegd na 27 minuten:

Ik heb het juist op advies van de fietsenmaker via de eigen verzekering gespeeld, omdat via die weg meer te verwachten viel dan wanneer ik direct met ProRail in de slag zou gaan.

Idee was dat de verzekering krachtiger staat tegenover ProRail dan ik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dat eigen risico hoef je volgens mij niet voor op te draaien, omdat het buiten jouw schuld is. De verzekeraar haalt ook de volle poet bij ProRail, dus waarom zouden ze dit niet aan jou uitkeren? Echter had ik het niet via de verzekering gespeeld, aangezien er nu wellicht 'reeds 1x uitgekeerd' bij jouw verzekering vermeld staat.

Dus ja, de veroorzaker dient ook het eigen risico te betalen en evt. de kosten van vervangend vervoer.

Interessant wordt het hooguit als je wel geld krijgt en tevens op je gespikkelde fiets blijft rijden. Maar dan krijg je hooguit de waarde van de fiets vergoed en geen nieuwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het lijkt mij dat je de claim bij de veroorzaker moet leggen, niet bij je eigen verzekering.
Pas als blijkt dat daar geen succes te behalen is dan is het wel prettig dat jouw verzekering in dat geval de fiets wil vergoeden.
Nu maak je er een ingewikkeld spel van, ik betwijfel of jouw claim voor het verlies van eigen risico succes zal hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
De "claim" in de eerste zin lezen als:
"claim van de schade aan de fiets"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het claimen bij de aansprakelijke (ProRail) was ook mijn eerste gedachte - zie daarvoor mijn vorige vraag hierover. De fietsenmaker adviseerde echter, het via mijn verzekering te spelen. Dit omdat ProRail een individuele claim makkelijk zou kunnen afpoeieren. Als ik het via de verzekeraar zou spelen en de verzekeraar zou contact opnemen met de verzekeraar van ProRail, zou ik veel sterker staan. Vandaar deze gang van zaken. Ik heb een toelichting geschreven bij de vraag. Mijn aanname is nu dus: 1.  Mijn verzekeraar claimt de schade bij ProRail.
2.  Mijn verzekeraar vergoedt mij een nieuwe fiets, minus een eigen risico. En de vraag is: 3.  Kan ik het eigen risico, of een deel daarvan, alsnog claimen bij ProRail?
Normaal hoort de veroorzaker te betalen. Jouw verzekering komt dus dan helemaal dan niet aan de orde. De veroorzaker hoort jouw gewoon de RESTwaarde van de fiets te vergoeden en daarmee zou de kous af horen te zijn. Of prorail hier zomaar mee akkoord gaat valt overigens te betwijfelen. Indien je een rechtsbijstand verzekering hebt kan je die bellen hierover en anders gewoon een stevige brief aan prorail sturen, maar altijd netjes blijven. Natuurlijk is de makkelijkste weg om via je eigen fietsverzekering te gaan maar... na 1x nieuwe fiets gekregen te hebben vervalt deze meestal. En je hebt inderdaad eigen risico. Alleen heb je ook te maken met het feit dat je al enige tijd gebruik gemaakt hebt van de fiets en de restwaarde mogelijk lager ligt. 100% een nieuwe fiets vergoeding valt dus niet te verwachten. De weg die ik mogelijk zou gaan is Prorail voor het totale vervangen van de fiets aansprakelijk te stellen in een brief aan hun. Nee heb je en ja kan je krijgen! En anders heb je altijd nog je fiets verzekering achter de hand. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden waarom ik het via de verzekering speel, heb ik intussen uitgelegd in een toevoeging op de vraag en in een reactie onder het antwoord van koosknip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen had ik mijn antwoord iets eerder geplaatst! (-;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan overigens ook zo zijn dat prorail een bedrijf inhuurt die de verf verwijdert. Je staat vaak te kijken wat dit soort specialistische bedrijven allemaal kunnen zonder er iets van te zien naderhand. Hele tapijten en kozijnen maken ze als nieuw na lijm/verf/inbraakschade
Begrijp niet dat je verzekeraar uitkeert en dat daarmee zaak over is. Normaal is dat verzekeraar jou exclusief het ER uitkeert en vervolgens de schade geheel gaat verhalen. Wanneer dit binnen is keren ze het ER uit. Informeer eens bij je tussenpersoon of verzekeraar.