Ja, een leeuw mag je kopen en als je over een houdersontheffing kunt beschikken mag je hem ook houden.

De leeuw is opgenomen in appendix I van het C.I.T.E.S., houden van het dier is toegestaan als men beschikt over het C.I.T.E.S. document en een door de overheid verstrekte houdersontheffing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je zult vast wel een leeuw kunnen kopen, maar het is in Nederland verboden om een leeuw te houden, dus je zult er niet veel aan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een leeuw kun je zeker kopen maar niet als huisdier natuurlijk. Circus mensen kopen een leeuw, of dierentuinen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, is in Nederland volgens de wet niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja!
Via bijgevoegde link tref je het verkooptraject....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, je kan een leeuw kopen.

Bijvoorbeeld als je in zuid-afrika in een private game park bent, dan mag je hem daarna nog afschieten ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via illegale handel moet dat zeker lukken, maar het mag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me van niet. In Belgie hebben ze zoiets als een positieflijst. Hier staat het volgende op over op wikipedia:

'Een positieflijst is een lijst met dieren die zonder vergunning door particulieren gehouden mogen worden. De positieflijst beperkt het aantal dieren dat vrij kan worden aangekocht en gehouden.'

Hier staat geen leeuwen op. Ook was het bedoeling om Nederland een dergelijke lijst te krijgen, maar dat is tot op heden gebleven tot een advieslijst.

Als je echt antwoord wilt hebben op deze vraag, dan zou ik contact gaan zoeken met het ministerie van EI&L. Houd er echter rekening mee dat het lang kan duren voordat je antwoord krijgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Interessant is het volgende artikel uit Trouw: 'Circussen geen vergunning meer nodig voor wilde dieren'.

Als het plan van staatssecretaris Bleker doorgaat kan iedereen die in Nederland staat ingeschreven als circus binnenkort zonder vergunning uitheemse dieren houden.
Bleker bereidt een wijziging voor van het Besluit op de uitheemse dieren waardoor circussen geen vergunning meer nodig hebben om wilde dieren te houden. Dierentuinen moeten wel voldoen aan die vergunningsplicht. Het voorstel wordt morgen in de Tweede Kamer tijdens de commissievergadering Dierhouderij besproken.

Volgens stichting 'Wilde Dieren de Tent Uit' neemt Bleker het niet zo nauw met de regels voor het houden van wilde dieren. Vorig jaar vroeg de Stichting aan staatssecretaris Bleker om zich te ontfermen over drie illegale tijgerwelpjes uit circus Belly Wien. Bleker verleende het circus ontheffing en kort na het verzoek van de Stichting overleed één van de tijgertjes. Tijgertje Sanny kwam vervolgens in het nieuws omdat ze overleed nadat ze was geopereerd aan haar ogen. In een ander geval werden twee illegale resusapen bij circus Renz Berlin door Bleker gelegaliseerd.

Uit een onderzoek uit 2009 van de Universiteit Wageningen blijkt dat wilde dieren in circussen vaak kampen met grote welzijnsproblemen.
De stichting noemt het onbegrijpelijk dat circussen op geen enkele wijze worden veroordeeld voor het houden van de illegale dieren, terwijl bijvoorbeeld Ouwehands Dierenpark in 2010 werd beboet voor 40.000 euro nadat het park niet de juiste papieren voor olifanten in haar bezit had.

Leonie Vestering, directeur van Stichting 'Wilde Dieren de Tent Uit' zegt "met stomheid te zijn geslagen" door het besluit van Bleker. "Het is onbegrijpelijk dat dierentuinen zich wél aan regels moeten houden, maar circussen vrij spel krijgen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een leeuw kan je niet kopen, tenminste niet in een supermarkt hier in Nederland als het om een levend exemplaar gaat (over opgezette dieren en beelden in de vorm van een leeuw heb ik het niet).

Het is maar goed ook dat een leeuw niet als huisdier gehouden mag worden want een mens kan een leeuw niet tam maken tenzij die gedrogeerd wordt. Het houden van een leeuw zal hier in Nederland alleen maar kunnen om een huis of bedrijf te bewaken, (vertel me niet dat je lekker met die leeuw wilt knuffelen?), in dat geval wordt die leeuw als wapen gebruikt en een leeuw is geen legaal wapen.

Er kunnen ernstige situaties ontstaan als een leeuw uitbreekt en de straat of de weg op gaat in zijn eentje....hiermee komen andere nietsvermoedende mensen in gevaar.

Buiten dat ontneem je die leeuw zijn vrijheid en ontneem je die leeuw zijn identiteit. Je ontneemt hem de kans zelf te functioneren, zich voort te planten en de ruimte die het nodig heeft.

Een leeuw kan trouwens ook voor ernstig geluidsoverlast zorgen bij de buren.