Hoe kan Robert M. zijn advocaat betalen?

Hij werkte in de kinderopvang en zijn echtgenoot is buschauffeur, terwijl zijn advocaat € 240,- per uur kost.

Bron: http://www.advocatenoverzicht.nl/kantoor/Anker_Anker_Strafrechtadvocaten/tarieven/2892

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ze werken Pro deo. Het is in Nederland namelijk in de Grondwet vastgelegd dat, wie rechtsbijstand nodig heeft maar het niet kan betalen, zo iemand recht heeft op financiële hulp. Dat noemt men 'gesubsidieerde rechtsbijstand'. De gesubsidieerde rechtsbijstand wordt geregeld door de Raad voor Rechtsbijstand. In de praktijk betaalt de Raad voor Rechtsbijstand een groot deel van de kosten van de advocaat bij onvermogen.

Pro deo advocaten helpen mensen met een laag inkomen met daadwerkelijke bijstand door hulp bij onder meer strafzaken, uitkeringszaken, huurgeschillen en arbeidszaken. Zo heeft iedereen directe toegang tot juridische bijstand en deskundige hulp.

Zelf heb ik de indruk dat men bij opzienbarende zaken
vrij gemakkelijk een top advocaat kan krijgen. Het is namelijk voor hen ook weer reclame (ze halen het nieuws)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
loginabcde
12 jaar geleden
hoe gek het ook klinkt staan pro- deo advocaten in de rij om hem te verdedigen. Welliswaar weten ze dat de kans dat ze gaan winnen minimaal is hun naam staat wel overal vermeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rechtsbijstandsverzekering helpt in ieder geval de verzekeringsmaatschappij. Tevens draagt het bij aan een gevoel van solidariteit. Maar eerlijk gezegd, ik heb er geen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft niets met pro-deo te maken
In Nederland heeft iedereen recht op een advocaat als deze voor de rechtbank moet verschijnen ingevolge van het strafrecht.

Een advocaat in het strafrecht wordt altijd volledig betaald door de staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet zo.Je advocaat kan een toevoeging vragen aan de rechter,als die nee zegt mag je alles(gedeeltelijk) zelf betalen.