Elke dag een bal in mijn voortuin! hoe moet ik handelen?

Beste mensen, er spelen elke dag kinderen voelbal op straat en elke dag komt die bal in mijn voortuin terecht, ze hebben ooit mijn vaas kapot gemaakt, hard tegen de muur etc kortom super irritant. en ze pakken zonder te vragen hun bal. Mensen ik ben depressief en ben gehecht aan mijn rust. ik heb het hun zo vaak gevraagd. Ik heb het gevoel dat ze mij een zeur vinden. wie kan mij helpen! wat moet ik doen als praten tegen die kinderen niet helpt! o ja hun ouders? die voetvallen af en toe ook mee. ballen komen echt hard aan ook tegen de auto's. Mijn grootste zorg is dat ik wil dat ze niet meer in mijn voortuin komen.

graag jullie adviezen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Beste mensen, Ik ben al een tijdje depressief, vandaar dat ik erg prikkelbaar ben en nu vooral nu me hecht aan rust! Elke dag een bal tegen je raam, muur of planten dat is irritant. en elke dag (onbekende ) mensen in je tuin rondlopen dat wil ik niet. Waar blijft mijn privacy?

Toegevoegd na 15 minuten:
Bedankt voor jullie reactie, ik heb de ouders aangesproken op de kapotte vazen, het antwoord is, dat waren mijn kinderen niet geweest! Tja ik kan het ook niet bewijzen. tenzij ik alles moet opnemen, haha maar dat gaat me ook wel te ver. Ik ben gewoon gehecht aan mijn privacy en rust. is er iemand die mij hiermee kan helpen?

Toegevoegd na 21 minuten:
@Summo, bedankt voor je advies, het voelt of het een openbaargelegenheid is, ipv mijn tuin het is een koopwoning ( die ik heb afgelost) en dus mijn eigendom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maak een inschatting van de schade en stel de kinderen/ouders aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook naar de gemeente gaan om te vragen of ze een pleintje kunnen vrijmaken zodat de kinderen daar kunnen voetballen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Matteo, heel goed advies, ben alleen bang dat daar een heleboel handtekeningen voor nodig zijn van buurtgenoten. Dat is in mijn omgeving tenminste het geval.

Het beste antwoord

Ik kan mij dit heel goed voorstellen.
Ik heb iedere dag chipszakken en andere rotzooi in mijn tuin, vanwege de school tegenover mijn huis.

Ik ben gestopt mij daar druk om te maken.
Er schijnt niets aan te doen.
De school zegt af en toe "sorry". En dat is het dan.

Want kinderen moeten blijkbaar alles kunnen en mogen.

Maar ik vind het heel terecht dat je niet wilt dat iedereen zo maar jouw voortuin in kan stappen.

Wat je zou kunnen doen:
* De politie vragen of een wijkagent wat vaker door je straat wil komen om de mensen aan te spreken.
* Een hek om je tuin zetten met een poort die op slot kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is vast een onaangenaam antwoord maar ik denk wat betreft handelen: niet of iets aan je eigen ergernis doen.

Je ziet het ook al uit de reactie. Soms is het onmogelijk je gelijk te krijgen al zou je er in principe recht op hebben. Het is jouw voortuin dus in principe hebben anderen er niets te zoeken. De hele maatschappij zal jou echter als zeur veroordelen als je je recht opeist op dit gebied.

Probleem is natuurlijk dat het aan je vreet en dat je je steeds meer gaat ergeren. Maar mijn advies zou zijn, probeer daar toch iets aan te doen (aan jouw ergernis) en niet aan huizenhoge hekken met sloten ed, en weet dat je dan in feite gelijk hebt maar dat het gewoon niet haalbaar is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als toevoeging: dit is zo lastig omdat het om je voortuin gaat, klimmen ze over de schutting van je achtertuin is het veel makkelijker er iets tegen te doen, maar eisen dat ze aanbellen om te vragen of ze die bal die een meter naast je voordeur mogen pakken kan gewoon niet. Maar ik heb echt begrip voor je ergernis, begrijp me aub niet verkeerd.
12 jaar geleden
Het probleem is, in een buurt met kinderen, dat kinderen nou eenmaal spelen, en dat is ook juist een goed iets. Om nou nog achter die kapotte vaas aan te gaan is niet heel slim, omdat dat al een lange tijd geleden is lijkt me, dan haal je oude koeien uit de sloot. En ook de ouders, die je al gesproken hebt en zoals de andere reactie ook al verklaard, vinden je waarschijnlijk dan een zeur omdat hun kinderen niet meer mogen voetballen. Als je op een 'zeurende' manier probeert dit op te lossen werkt het niet.
Ik persoonlijk snap het wel, je bent je rust nu nodig, maar als je je steeds maar ergert kom je in een visiteuse cirkel en komt het straks op een moment dat jij je rust al kwijt bent met alleen al het zien van een kind. Je moet het niet toelaten van jezelf dat dit een storende factor wordt. Bekijk de positieve kanten of ga, als hun voetballen, iets doen. Kijk tv, dan hoor je ze niet en doe de gordijnen dicht, bij wijze van. Je laat nu namelijk, zo ver ik het kan lezen, je dagelijks leven best wel beheersen door spelende kinderen.
En als dit allemaal niet werkt, misschien helpt het dan om aan de ouders jou persoonlijke situatie uit te leggen en vriendelijk te vragen, zonder enige blijk van ergenis, of de kinderen iets verderop willen gaan spelen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een hek om je tuin zetten.
Je kan accepteren (behalve de vaas) dat het gebeurt.
Je kan de kinderen niet uitleggen dat je een depressie hebt en dat je rust nodig hebt.
Kinderen horen ook niet op straat te voetballen maar op een plein of veld anders in hun eigen achtertuin. Is er een speeltuin in de buurt of een veld?
wijs ze dan daarnaartoe.
bedenk voor jezelf wat er voor ergs gebeurt als een kind in je voortuin staat. ik denk niet zoveel.