Hoe kan ik foto's en gegevens laten verwijderen van een website?

Er zijn zonder mijn toestemming foto's en persoonsgegevens op een Nederlandse website verplaatst. Deze wil ik laten verwijderen. Weten jullie misschien hoe ik dit beste kan aanpakken? moet ik een brief opsturen? Hoe kan ik ze waarschuwen? Ben namelijk ook bereid om via juridische wegen dit aan te pakken zodra zij geen gehoor geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je je vraag nog verplaatsen? Het is eigenlijk geen (technische) computervraag, maar een vraag om juridisch advies (Maatschappij -> Wetgeving en Recht)

Antwoorden (1)

Ik zou eerst een email sturen, en daarna een keer bellen. Dan heb je al snel een indruk van hoeveel medewerking je van de tegenpartij krijgt. Lost dit niks op, dan stuur je een brief (dat maakt meer indruk), en stel je direct een termijn (bij. 2 weken). Dat moet je namelijk toch doen voordat je naar de rechter kunt (anders verweert hij zich met "We waren er nog over aan het vergaderen"), dus dan kun je het maar beter in de eerst brief doen (doet de overheid ook altijd). Hou de toon zakelijk maar beleefd. Dan kan de toonzetting nooit tegen je gebruikt worden (zo van "Het was zo'n onfatsoenlijk brief dat ik aan het lezen van de inhoud niet ben toegekomen"). Na die termijn haal je een formulier bij het Kantongerecht over hoe je een zaak start. Daar heb je geen advocaat voor nodig. Grofweg moet je 3 dingen aanleveren: 1. Een beschrijving van wat er gebeurd is. 2. Je eis. 3. Bewijsstukken (= correspondentie). Je staat in je recht, dus je kunt vol zelfvertrouwen het contact met de tegenpartij aangaan. Succes!

Toegevoegd na 19 minuten:
Je moet met bewijsstukken kunnen aantonen dat er sprake is van onwil. Zo niet, dan zal de rechter je eis tot verwijderen wel toekennen, maar jou toch de proceskosten laten betalen, omdat het wellicht niet nodig was om het tot een proces te laten komen. Daarom gaf ik ook die voorbeelden van mogelijke verweren. Dit is iets dat veel mensen over het hoofd zien. Ze denken dat het voldoende is om gelijk te hebben. Maar een rechter zal zeker vragen "Waarom valt u mij hier mee lastig? Waarom komt u er onderling niet uit?" En dan moet je zorgen dat jij niet de schuld krijgt. Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat jij al het redelijke gedaan hebt om het zonder de rechter op te lossen, maar dat de tegenpartij zich onredelijk bleef gedragen. Snap je? Vandaar meerdere contacten (email, bellen, brief) en een oplossingsgerichte toon aanhouden.