Wonen in Belgie en sociale woning aanvragen in Nederland??

Beste,

Wij wonen in Arendonk in belgie ner aan de grens dat is 8 KM van Reusel.
Ik heb zelf de Nederlandse Nationaliteit en de Belgische verblijfsvergunning.
Mijn man heeft enkel de Marokkaanse Nationaliteit en de Belgische verblijfsvergunning.
Hij werkt in Arendonk in vast dienstverband als metser en is van plan ook daar te blijven werken.
Echter is ons gezinskomen zeer laag ongeveer 2300 euro bruto per maand.
We betalen ons blut aan de hoge huur 650 euro + kosten elektriciteit gast 150 euro, totaal 800 euro per maand en dan blijft er helemaal niets meer over om van te leven.
Ik ben zelf huismoeder en heb 2 kinderen tenlaste, en nu nog 1 op komst.

Zou me graag inschrijven bij jullie voor een sociale woning, maar wat zijn de eerste stappen die ik moet ondernemen om dit voor elkaar te krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K

Antwoorden (3)

Als ik jou was zou ik me snel inschrijven in een Nederlandse gemeente. Daarna heel veel reageren op woningen. Misschien dat je een postbusnummer kan aanvragen zodat je wel post kan ontvangen. Daarna zou je bijvoorbeeld een uitkering aan kunnen vragen en een bankrekening openen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult eerst een verblijfsvergunning voor je man moeten regelen.
Aangezien jullie al een poos in een EU land wonen, gelden de veel soepelere Europese regels voor gezinshereniging en -vorming.
Voor het inschrijven van de buitenlandse partner in Nederland moet wel een EU-toetsing aangevraagd worden.
Maar je mag wel alvast in Nederland komen wonen.

In de meeste gemeenten gelden strenge regels en lange wachttijden voor sociale huurwoningen.
Dan gaan de inwoners van die gemeente voor.
En veel mensen hebben een urgentieverklaring.

Ik geef je dus niet veel kans.
Maar je kunt bij verschillende gemeenten over de grens informeren naar de mogelijkheden.
Die zijn per gemeente anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst moet je bedenken waar jullie willen wonen. Niet te ver van Arendonk, bijvoorbeeld Reusel, Lage Mierde, Bladel. Dan ga je op internet zoeken naar woningbouwstichtingen in die plaatsen en belt hoe lang de wachttijd ongeveer is, of ze een site hebben e.d. Ik zou in jullie geval ook even kijken waar de kinderen naar de lagere en middelbare school kunnen. Dan schrijven jullie je in bij de woningbouwstichtingen.

Omdat jij de Nederlandse nationaliteit hebt en je man de Marokkaanse en jullie in een 3e land wonen in de EU (en langer dan 6 maanden), heb je in feite de EU-route doorlopen (meer info zie handboek www.buitenlandsepartner.nl). Je man kan d.m.v. het formulier Aanvraag om toetsing aan het gemeenschapsrecht (bewijs van rechtmatig verblijf) zijn Belgische verblijfsvergunning om laten zetten naar een Nederlandse verblijfsvergunning. Dit formulier leveren jullie in bij de gemeente waar jullie gaan inschrijven en dan wordt het naar de IND gestuurd. De kosten zijn 40 euro.

Zo lang je man in België blijft werken, komt hij in aanmerking voor de Belgische kinderbijslag (en die is veel hoger dan de Nederlandse kinderbijslag). Hij krijgt echter wel extra kosten als grensarbeider, omdat hij zowel via de mutualiteit verzekerd moet zijn als via een Nederlandse zorgverzekeraar.

Ik moet eerlijk zeggen, dat wij qua kosten op bijna dezelfde voet staan (huur 585 euro, electra en gas 123 euro, water 18 euro, inkomen gelijk) als in België. Het voordeel wat jullie hebben is de Belgische kinderbijslag als je man in België blijft werken. Nadeel voor jullie zijn de extra kosten voor de mutualiteit/zorgverzekeraar (135 euro voor basisverzekering en gemiddelde aanvullende verzekering 1 volwassene met kinderen). Verkijk je dus niet op het financiële deel en laat je goed voorlichten! Dit kan o.a. op het forum www.buitenlandsepartner.nl

Toegevoegd na 23 uur:
Nog een aanvulling: de kinderopvang in België is een stuk goedkoper dan in Nederland. Bovendien vervalt deze gedeeltelijk in België als de kinderen met 2,5 jaar naar school gaan, in Nederland is dit pas met 4 jaar....