Is een arts in een multidisciplinair team in een zorginstelling gehouden aan het beroepsgeheim?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Uiteraard. ELKE arts moet zich houden aan het medisch beroepsgeheim.

Als je vraag is of deze arts mag overleggen met andere behandelaars uit het team: ja, dit mag. Dit móet zelfs, anders is een multidisciplinaire behandeling niet zinvol. De medische feiten mogen besproken worden met alle teamleden die betrokken zijn bij de behandeling van de patiënt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar volgens mij wordt er bij het eerste gesprek WEL om toestemming gevraagd daarvoor en mogen ze dat niet klakkeloos doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dat gewoon verondersteld, dat zoiets besproken wordt. Anders kun je net zo goed niet zo'n behandeling starten. Ik ben.. even rekenen.. zeker zes keer in behandeling geweest bij een multidisciplinair revalidatieteam, en mij is nog nooit specifiek om toestemming gevraagd om in het team over mij te mogen overleggen. Anders heeft de behandeling ook écht geen zin: als de fysiotherapeut en de ergotherapeut niet van elkaar weten wat ze aan het doen zijn, of als de revalidatiearts de diagnose niet zou mogen delen, kun je beter direct stoppen met je behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn man kwam 1x bij een psychiater en daar werd meteen gevraagd of hij besproken mocht worden in het team. Soms is het allemaal niet zo duidelijk als in een multidisciplinair revalidatieteam waar iedereen samen werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hier bijv in een zorginstelling: dat is waziger dan waar jij het over hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een ziekenhuis wordt zoiets trouwens ook niet overlegd hoor. Als je wordt opgenomen ivm een operatie, dan weet de verpleging wat je mankeert, en als er een fysiotherapeut of diëtist bij moet komen, net zo goed. Uiteraard krijgen ze die informatie van je behandelend arts. Maar het is echt niet zo dat er voorafgaand aan een opname dan door de specialist gevraagd wordt of je het wel OK vindt dat hij die informatie deelt. Net zoals de anesthesist informatie krijgt van de operateur, en die op zijn beurt weer informatie deels met de anesthesie-assistenten. Als voor het bespreken van dat soort informatie eerst toestemming gevraagd moest worden aan de patiënt, zou een ziekenhuis of instelling niet kunnen functioneren. Je geeft dus stilzwijgend toestemming als je je onder behandeling stelt. En het is volkomen legaal en absoluut niet in strijd met het beroepsgeheim als een arts informatie deelt met mensen die te maken hebben met je behandeling. Dat laatste is het criterium, dus als iemand niets met jouw behandeling te maken heeft, dán moet er eerst toestemming worden gevraagd, en dan mag een arts niet zomaar jouw medische informatie bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wacht, we waren tegelijk aan het typen. Als een patiënt besproken gaat worden met behandelaars die (nog) niets te maken hebben met de behandeling, dán moet dat inderdaad eerst overlegd worden. Maar voor behandelaars die al met de behandeling te maken hebben, geldt dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dan zijn we het eens. De vraag is overigens ook gewoon niet duidelijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yup, goed antwoord Lies. Multidisciplinair zou idd geen zin hebben zonder overleg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik wel. Als er sprake is van werken in een multidisciplinair team, dan zal dat altijd zijn omdat er meer disciplines betrokken zijn bij de behandeling. Bij interdisciplinair overleg, of andere soorten van teamoverleg, is dat vaak anders. Wanneer het gaat over multidisciplinair overleg, ga ik er vanuit dat het gaat om overleg in een team van behandelaars die allen betrokken zijn bij de behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Martine, mijn reactie was nog gericht op Pelle. We zijn veel te snel hier met z'n allen, ik ga maar gauw iets zinnigs doen, moet nog werk voorbereiden ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat toch niet over naar wie de arts zijn beroepsgeheim zou kunnen schenden. Ik las ook jouw versie maar echt duidelijk is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor het antwoord. Grappig ook dat dit weer leidde tot een andere discussie. Voor het eerst dat ik een vraag stelde bij goeievraag.nl. Het is me goed bevallen. Nogmaals dank. Paulien

Andere antwoorden (3)

Een arts heeft altijd beroepsgeheim maar in een multidisciplinair team kun je inderdaad overleggen. Een cliënt/patiënt moet dit ook kunnen tegenhouden (dan wil je dus niet dat het in het team besproken wordt) maar dat zul je dus wel zelf moeten doorgeven aan je arts of de arts moet het je van tevoren vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal zal aan de patiënt toestemming worden gevraagd om hem/haar te bespreken in multidisciplinair overleg.
Ook kan een arts een casus bespreken dus zonder naam, dan is er geen schending van het beroepsgeheim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen de arts moet zich houden aan het beroepsgeheim, maar ook alle andere deelnemers aan het multidisciplinair overleg (zoals verpleegkundige, fysiotherapeut, ergotherapeut, maatschappelijk werker e.d.) moeten zich hieraan houden. Samen bespreken ze die informatie die in het belang is van de behandeling van de patiënt.