er is een verschil tussen een 'verdachte' en een 'betrokkene'.
Een verdachte is iemand die een strafbaar feit heeft gepleegd. Eigenlijk ben je zelfs al een verdachte als er een redelijk vermoeden is dat je een strafbaar feit hebt gepleegd.
Een betrokkene wordt iemand als ie staande wordt gehouden voor bijvoorbeeld een alcohol controle.
Het verschil tussen een betrokkene en een verdachte is dat een betrokkene niet per se hoeft mee te werken met het proces. Uiteraard klinkt dat nogal dom, want als je wegrijdt bij een alcohcol-controle, is dat strafbaar en wordt je dus automatich verdachte.
Hoi
Toegevoegd na 29 minuten:
EDIT: 19:38:
Aangezien ik mijn max limiet reacties heb overschreven , moet ik zo maar even reageren op de reactie op dit bericht.
@ barts3cundo, in mijn bericht staat duidelijk dat iemand een verdachte is wanneer er een 'redelijk vermoeden is dat iemand een strafbaar feit gepleegd heeft'. Dat is een betere (en tevens de ENIGE!) omschrijving dan de reactie die je op mijn bericht plaatst. Wanneer er een redelijk vermoeden is iemand een strafbaar feit heeft begaan, betekent dat niet perse dat de daad echt gepleegd is. Dat is wat jij bedoelt met MOGELIJK een daad heeft gepleegd.
Het was echter volledig overbodig van je dit te overhalen want het stond er al lang. En als je zo nodig iemand moet verbeteren, zorg dan dat je met correcte informatie aan komt zetten.
EVEN VOOR ALLE DUIDELIJKHEID:
IEMAND IS VERDACHTE ALS:
Als uit feiten en omstandigheden een redelijk vermoeden naar voren komt dat iemand zich schuldig heeft gemaakt aan een strafbaar feit.
Als iemand door de overheid daadwerkelijk wordt vervolgd voor een strafbaar feit.
Als er tegen iemand een strafrechtelijk financieel onderzoek loopt of als iemand voor een strafbaar feit is veroordeeld en de officier van justitie probeert bepaalde goederen of geld dat iemand door een strafbaar feit verkregen heeft, aan diegene te ontnemen.
discussie gesloten, het enige goede antwoord staat hierboven
- Bronnen:
-
http://www.judex.nl/rechtsgebied/strafrech...