Waarom moet mijn moeder uit het niets €640 zorgtoeslag en €800 huurtoeslag van het jaar 2009 terugbetalen?

Ze moest eerst een veel hoger bedrag terugbetalen maar na bezwaar gemaakt te hebben blijven bovenstaande bedragen nog over om alsnog terug te betalen. Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom ze dat opeens terugwillen. En of ze dat niet misschien ook voor 2010 ook doen.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij ons thuis was ik destijds de enige die werkte. En ik werkte 2 dagen in de week in een supermarkt. Dus het lijkt me sterk dat ze daardoor opeens geen recht meer had op huur- en zorgtoeslag.

Maar ik verdenk eigenlijk mezelf ervan dat ik zelf iets stoms heb gedaan. Want toendertijd hoorde ik dat je belastinggeld terug kon krijgen, en ook al had ik niet veel gewerkt dacht ik "ik doe het gewoon, kijken wat het oplevert". Ik dacht dat het niet kwaad zou kunnen als ik ergens iets zou invullen wat misschien niet geheel correct was, in de zin van: ik was van sommige antwoorden niet helemaal zeker bij het invullen van de formulieren. Maar heb er niet bij stilgestaan dat het negatieve gevolgen kon hebben. Zou het misschien hierdoor komen?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat mijn zus,die destijds geloof ik 22 was, ook nog bij ons woonde. Zij werkte, in tegenstelling tot ik, wel veel. Ik heb mijn aangifte digitaal gedaan dus ik heb geen idee hoe ik dat er weer bij moet pakken. Zelf was ik destijds 17. Mijn vader is arbeidsongeschikt dus hij werkt ook niet. Mijn ouders krijgen een gezamenlijke bijstandsuitkering, zorgtoeslag en huurtoeslag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fraude? Nee, bij ons thuis was ik destijds de enige die werkte. En ik werkte 2 dagen in de week in een supermakt. Dus het lijkt me sterk dat ze daardoor opeens geen recht meer had op huur- en zorgtoeslag. Maar ik verdenk eigenlijk mezelf ervan dat ik zelf iets stoms heb gedaan. Want toendertijd hoorde ik dat je belastinggeld terug kon krijgen, en ook al had ik niet veel gewerkt dacht ik "ik doe het gewoon, kijken wat het oplevert". Ik dacht dat het niet kwaad zou kunnen als ik ergens iets zou invullen wat misschien niet geheel correct was, in de zin van: ik was van sommige antwoorden niet helemaal zeker bij het invullen van de formulieren. Maar heb er niet bij stilgestaan dat het negatieve gevolgen kon hebben. Zou het misschien hierdoor komen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de suggestie van een fraudemelding een beetje raar hoor. Als je meer inkomsten hebt dan je bij de aanvraag verwachtte, moet je toeslag gaan terugbetalen. Dat geldt ook als je huur lager was dan men dacht, als je in dat jaar veel gespaard hebt en ineens boven de grens uitkomt, of als je een grote nabetaling ontvangt van een oud-werkgever of een uitkeringsinstantie. Daar hoef je echt geen fraude voor te plegen, dat gebeurt zo vaak. @Machiaveli: inkomsten van inwonende kinderen worden in bepaalde gevallen wel (deels) meegerekend voor het recht op huurtoeslag. Als je je aangifte eerlijk hebt ingevuld, dan klopt het dat daarom de toeslag terugbetaald moet worden. Dat is dus niet jouw schuld, dat is gewoon het feitelijke recht. Als je een verkeerd inkomen hebt ingevuld bij je aangifte, zou ik maar eens nakijken hoe het zit, en de belastinginspecteur een brief sturen met uitleg en met de vraag of je aangifte nog gecorrigeerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dus mogelijk dat, omdat ik maandelijks zo'n €200 verdiende, zij nu bij elkaar €1440 terug moet betalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je zelf zegt:
Ik dacht dat het niet kwaad zou kunnen als ik ergens iets zou invullen wat misschien niet geheel correct was,..... ....dan is dat toch wel een beeeeetje dom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, misschien wel, achteraf gezien :) Nee maar ik bedoelde niet dat ik bewust verkeerde gegevens heb ingevuld, maar dat ik niet heel nauwkeurig te werk ging. Ik had namelijk het idee dat het niet veel kwaad kon, hooguit dat ik helemaal geen geld terug kreeg. Niet dat zij opeens €8000 terug gingen vragen. Zoveel was het namelijk eerst, voordat we bezwaar hadden gemaakt

Antwoorden (3)

waarschijnlijk was haar eigen vermogen groter, dan bekend was bij de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg gisteren ook een aanslag van de belastingdienst van zorgtoeslag van 2010, moest ook terug betalen. Het kan zijn dat je in dat jaar meer hebt verdiend of je thuissituatie is veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De toeslagen die je krijgt, zijn altijd gebaseerd op een voorlopige schatting van je inkomen. Pas na afloop van het jaar kan de Belastingdienst het wérkelijke recht op huur- en zorgtoeslag berekenen. Het kan dus zijn dat je moeder meer inkomen had vorig jaar dan ze verwacht had, of dat haar inkomen eerst te laag was ingeschat. Het kan ook zijn dat ze meer eigen vermogen heeft: zodra je vermogen hebt in box 3, heb je geen recht meer op huurtoeslag. Dat betekent dat je je huurtoeslag moet gaan terugbetalen als je bijvoorbeeld veel spaargeld hebt.

Weet je moeder zelf wél waarom ze dit moet terugbetalen? Dat lijkt me toch wel noodzakelijk, anders kan het zijn dat er een fout is gemaakt. Dus misschien moet je je moeder nog eens vragen hoe je precies zit. Als zij het zelf ook niet weet, vraag dan de Belastingdienst om uitleg. Het kan ook zijn dat de hoogte van haar huur anders is dan gedacht werd, dat er inkomen bij is gekomen in de vorm van een toeslagpartner, of dat er een foutje is gemaakt bij de berekening.

Toegevoegd na 24 minuten:
Aangezien je je reactie ook als aanvulling geplaatst hebt, plak ik mijn reactie ook nog eens onder mijn antwoord. Ik hoop dat dat niet erg is.

Inkomsten van inwonende kinderen worden in bepaalde gevallen wel (deels) meegerekend voor het recht op huurtoeslag. Als je je aangifte eerlijk hebt ingevuld, dan klopt het dat daarom de toeslag terugbetaald moet worden. Dat is dus niet jouw schuld, dat is gewoon het feitelijke recht. Als je een verkeerd inkomen hebt ingevuld bij je aangifte, zou ik maar eens nakijken hoe het zit, en de belastinginspecteur een brief sturen met uitleg en met de vraag of je aangifte nog gecorrigeerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, in dat geval plak ik dan ook mijn reactie op jouw reactie hieronder :) Het is dus mogelijk dat, omdat ik destijds maandelijks zo'n €200 verdiende, zij nu €1440 terug willen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van je leeftijd af: Als u huurtoeslag aanvraagt, moet u het verzamelinkomen opgeven van u en uw eventuele partner. Ook wordt rekening gehouden met het inkomen van andere medebewoners. Heeft u inwonende kinderen tot 23 jaar? Dan telt alleen het inkomen boven € 4.527,- mee. Het verzamelinkomen is terug te vinden op de meest recente (voorlopige) aanslag inkomstenbelasting. Als er geen belastingaangifte is gedaan, staat het bedrag ook op uw laatste jaaropgaaf. U kunt dit ook navragen bij uw werkgever of uitkeringsinstantie.
Bron: http://www.nibud.nl/inkomsten/tegemoetkomingen/huurtoeslag.html Ben je 23 jaar of ouder, dan zou het kunnen dat jouw inkomen inderdaad het verschil maakt. Maar anders dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, toen was ik nog zelfs minderjarig. En zoveel heb ik nou niet verdiend.. Zou het fout van hun kant kunnen zijn dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, tenzij je hebt ingevuld dat je een veel hoger inkomen had dan je daadwerkelijk gehad hebt. Maar met de vooringevulde aangifte van tegenwoordig, lijkt me dat niet waarschijnlijk. Welke verklaring heeft je moeder hiervoor? Als zij bezwaar heeft gemaakt, moet ze toch weten wat de reden is. Je schrijft ook "ik was destijds de enige die werkte". Werkte je moeder toen niet, en nu wel? Als haar inkomen hoger is geworden, en ze heeft dat niet halverwege het jaar laten corrigeren, dan zou het daaraan moeten liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht even hoor: je schrijft ergens dat het oorspronkelijke bedrag 8000 euro was. Maar dat is vele malen hoger dan het maximale bedrag aan huurtoeslag, dus dat kan nooit alleen van de huurtoeslag zijn, of het moet van meerdere jaren achtereen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel toen als nu ben in de enige van het gezin die werkt. En het zou kunnen dat de som van de huurtoeslag samen met de zorgtoeslag €8000 was. Zijzelf heeft ook geen idee hoe het kan. Ik heb een aantal keer gebeld. De eerste keer zeiden ze letterlijk "we weten het niet". De tweede keer "we weten het niet maar maak maar een bezwaar aan, kijken wat daar uitrolt". En nu blijft er alsnog een totaalbedrag van €1440 over. Nog een keer bellen dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met optellen van maximale huur- én zorgtoeslag zou je hooguit op een bedrag van net boven de 3000 euro uitkomen. Dat is wel een heel groot verschil met 8000. Maar wat een vreemd verhaal, zeg. Weet je zeker dat het alleen om toeslagen gaat, en niet nog ook andere bedragen, zoals een teveel uitbetaalde teruggave van de inkomstenbelasting? De Belastingdienst verrekent ook die bedragen met elkaar als ze de kans krijgen, waardoor je gemakkelijk het overzicht kwijt kan raken. Er moet ergens een overzicht gestuurd zijn van hoeveel er ontvangen is in voorschotten (het maandelijkse bedrag aan toeslag, wat dus altijd een voorlopige toekenning is), het uiteindelijke recht, en het eventuele verschil daartussen. Bij toeslagen is het heel simpel zo dat alleen als je meer hebt ontvangen dan waar je achteraf gezien recht op had, je dingen moet gaan terugbetalen. Je kunt dus nooit meer toeslag moeten terugbetalen over een bepaald jaar dan je in dat jaar hebt ontvangen. Op de uiteindelijke beschikking (bijvoorbeeld de beschikking die jullie hebben ontvangen nav een uitspraak op het bezwaar) moet niet alleen staan wat er terugbetaald moet worden, maar ook wat het verzamelinkomen en wat de huur is waar de belastingdienst mee rekent. Het is belangrijk om die gegevens te controleren, want dat bepaalt je recht op toeslag. Als daar een fout in is geslopen, kun je bellen of bezwaar maken wat je wilt, maar kom je er niet uit. Als de gegevens waar ze mee rekenen niet kloppen, zal ook bij een nieuwe berekening weer hetzelfde bedrag eruit komen. Wat je ook nog kunt doen (maar dat zou je moeder moeten doen in dit geval) is een overzicht opvragen bij het belastingkantoor waar jullie ondervallen, met alle gedane betalingen en eventuele verrekeningen. Daaraan kun je zien of je eventueel teveel hebt ontvangen wat je nu weer terug moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sanzoo: Ze hebben duidelijk wél geïnvesteerd in het langs-elkaar-heen-communiceren hoor! Daar worden ze steeds beter in. Ik had nog niet gedacht aan een eventuele boete. @ Machiaveli: die aangifte waarvan je niet zeker weet of je alles correct hebt ingevuld, kun je die er niet bijpakken? Dan kun je controleren of in elk geval het door jou ingevulde verzamelinkomen juist was. Eventuele aftrekposten die je hebt ingevuld hebben geen invloed op het recht op huurtoeslag, maar als je een veel hoger inkomen hebt ingevuld, of hebt ingevuld dat je eigen vermogen hebt, dan zou het daar wél mee te maken kunnen hebben. Ook denk ik dat het verstandig is als je met je moeder praat hierover: als zij bezwaar heeft gemaakt, moet ze toch weten waartegen ze bezwaar heeft gemaakt. Alleen een brief met "ik snap er niks van", zou niet hebben geleidt tot een verlaging van de vordering. Zij moet dus toch weten wat de reden was van het feit dat ze zoveel moest terugbetalen, en waartegen ze precies bezwaar heeft gemaakt. Of misschien heeft je moeder een foutje gemaakt bij het invullen van haar aangifte? Eén tikfoutje of verkeerd begrepen vraag kan een enorm verschil betekenen bij dit soort kwesties.
fisbel
12 jaar geleden
Lies12: verklaar nader je uitspraak: Eventuele aftrekposten die je hebt ingevuld hebben geen invloed op het recht op huurtoeslag
Fisbel: de aftrekposten hebben wel degelijk invloed op het recht van huurtoeslag, mits reeel. Negen reacties (.......) op deze vraag / antwoord. En we kunnen nog wel even vooruit zolang Machiavelli uitsluitend schrijft wat er terugbetaald moet worden. ------------------------------------------------------------- Enkele verkenningen:
Zorgtoeslag: het opgegeven inkomen moet circa € 13.000 te laag zijn aangegeven. Per € 1000 te laag ingeschat inkomen betekent circa € 50 zorgtoeslag terugbetalen. € 640 : € 50 is € 13000 te laag opgegeven inkomen. Huurtoeslag: de terugbetaling van € 800 is, hoe gek het ook klinkt, relatief gering. Voor de huurtoeslag tellen alle inkomens van medebewoners (ook inwonende kinderen) mee. Er is een vrijgesteld inkomen voor kinderen tot 23 jaar van € 4451 (jaar 2011 - jaar 2009 komt iets lager uit)
Er kan vermogen Box 3 zijn waardoor alle huurtoeslag moet worden teugbetaald. ----------------------------------------------------------------- Er is een sluitende verklaring voor de terugbetalingen te geven als Machiavelli de volgende informatie zou willen verstrekken:
1. Is moeder alleenstaand of is er een toeslagpartner. 2a. Huurtoeslag: (verzamel)inkomens van alle (mede)bewoners zoals vastgesteld op de definitieve aanslag 2009 - H96 vermelden. / Inwonende kind(eren) - leeftijd vermelden
2b. Huurtoeslag: wat is het geschatte toetsingsinkomen 2009. (staat op achterkant van de voorlopige beschikking) ) 3. Zorgtoeslag: Klopt het dat het werkelijke toetsingsinkomen (verzamelinkomen) circa € 13000 hoger is dan het geschatte inkomen 2009?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat mijn zus,die destijds geloof ik 22 was, ook nog bij ons woonde. Zij werkte, in tegenstelling tot ik, wel veel. Ik heb mijn aangifte digitaal gedaan dus ik heb geen idee hoe ik dat er weer bij moet pakken. Zelf was ik destijds 17. Mijn vader is arbeidsongeschikt dus hij werkt ook niet. Mijn ouders krijgen een gezamenlijke bijstandsuitkering, zorgtoeslag en huurtoeslag. Meer kan ik nu niet bedenken, ik zal eens mijn moeder vragen om meer informatie.