Kan je de huisarts verplichten verdere onderzoek te verrichten als je vindt dat hij/zij je klachten niet goed (genoeg) heeft onderzocht?

Als hij/zij bijvoorbeeld alleen maar door te kijken/voelen een diagnose stelt, en jij neemt daar niet genoegen mee, wat kan je dan? Moet je het dan daarbij laten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je kunt je huisarts niet verplichten om anders te werk te gaan dan dat hij/zij als professional nodig acht.

Als je niet tevreden bent over de zorg die je huisarts je geeft, ga dan het gesprek aan. Vraag waarom de arts zo zeker weet dat diagnose X van toepassing is, en of aanvullend onderzoek niet noodzakelijk is. Zo kan de huisarts uitleggen waarom dat zo is. Als jij vindt dat je huisarts dit niet voldoende kan uitleggen, of als je bijvoorbeeld ergens niet gerust op bent, kun je altijd vragen om een verwijzing of om nader onderzoek. Vaak helpt het om open te zijn: leg uit dat je snapt dat verder onderzoek in de ogen van de arts niet nodig is, maar dat het je meer gerust zou stellen als dat onderzoek wél gedaan zou worden. Als het onderzoek eenvoudig en doeltreffend is bij die klacht, dan zal een huisarts vaak daar wel in mee kunnen gaan, ook als hij/zij dat zelf niet direct noodzakelijk acht.

Als je echt vindt dat je huisarts geen goede zorg biedt, dan heb je altijd recht op een second opinion bij een andere huisarts. Stel dat je huisarts je niet wil verwijzen, en jij vindt toch echt die verwijzing noodzakelijk. Dan kun je natuurlijk het ziekenhuis bellen en vragen of ze je zonder verwijzing willen zien, maar niet elke specialist accepteert dat. Je hebt altijd recht op een second opinion bij een andere huisarts, die kan je eigen huisarts vervolgens adviseren om je alsnog door te verwijzen, of kan het eens zijn met je eigen huisarts. Als dat laatste het geval is, moet je vooral zelf goed bedenken waarom jij toch denkt dat er iets niet goed is, en of daar misschien een andere reden voor is. In z'n algemeenheid kun je ook helemaal overstappen naar een andere huisarts wanneer je niet tevreden bent, hoewel dat in de praktijk soms toch wel lastig blijkt.

Het beste is om open te zijn bij je huisarts. Vaak is er sprake van een miscommunicatie als de arts en patiënt een ander idee hebben over de oorzaak van klachten, en heeft óf de arts de patiënt niet goed begrepen over bijvoorbeeld de ernst van diens klachten, óf heeft de patiënt niet goed begrepen waarom een bepaalde klacht echt niet alarmerend is. Stel dus je vragen, maak duidelijk wat jij denkt en waarom, en vraag om meer uitleg als je niet begrijpt waarom de huisarts geen verder onderzoek doet of een afwachtende houding aanneemt. Misschien is daar een hele logische reden voor (bijvoorbeeld: de klacht gaat bijna altijd vanzelf over) maar het helpt om dat te weten, en je vragen te blijven stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super, helemaal duidelijk. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Je kan je huisarts niets verplichten, je kan er om vragen dat wel. Verder.kan je een zgn second opinion vragen, dat betekend dat een andere arts je onderzoekt.