Kan je bezwaar maken tegen een boete "door rood licht rijden"?

Tuurlijk kan je bezwaar maken, maar met welke motieven?
Kreeg vandaag een boete van €226 voor het doorrijden bij roodlicht. Vind het een belachelijk hoog bedrag.

Ik herinner me die dag helemaal niet, want er staat bij 9 februari.

Nog zo iets belachelijkst, krijg je anderhalf maand later een boete zodat je geen bezwaar kan maken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
15.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd doen en bewijs opvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je geen bezwaar kunnen maken omdat er anderhalve maand tussen zit? Kijk eens in je agenda bij 9 februari....
bamibal
12 jaar geleden
226 euro is waarschijnlijk een combinatie van door rood én te hard.
bamibal
12 jaar geleden
O nee, ik zie dat de prijs is gestegen van 180 naar 220. Dure hobby!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verkeersboetes leveren 350.000.000 euro per jaar op. Het is dus inkomsten voor de overheid. De doelstelling "veiliger verkeer", is niet de belangrijkste. Helaas.
De redenering is meer dat je een overtreding maakte, en dat je dus moet betalen. Dat is de reden van de hoogte van de boete.
walter
12 jaar geleden
Bij een roodlichtbekeuring is het anders wel degelijk een kwestie van veiligheid. Daarom is die bekeuring ook zo hoog.
Er zal maar net een andere auto, fietser of voetganger bij groen oversteken. Die kan je morsdood rijden. Een (lichte) snelheidsovertreding is een stuk minder ernstig (maar komt wel vaker voor). De boete hiervoor is dan ook een stuk lager.

Antwoorden (7)

Je spreekt jezelf een beetje tegen. Kan ik bezwaar maken tegen een boete voor door rood licht rijden? en vervolgens zeg je ja. Afijn. Rood licht is rood licht. Je kunt wel een foto opvragen van je auto. Wellicht herken je iets van jouw auto. In beroep gaan omdat je de boete te hoog vindt is kansloos. Deze wetten zijn nu eenmaal gemaakt. Overigens in beroep gaan is prima, maar je moet om boetes te voorkomen wel alvast betalen. Daarna kun je eventueel kwijtschelding krijgen mocht het jouw kenteken niet zijn of dat jij aannemelijk kan maken dat jij daar helemaal niet was. Voorbeeld je zat op het werk. Vakantie etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft overigens de boete niet te betalen indien je in beroep gaat. Ik ga in beroep tegen elke bekeuring die ik krijg. Gewoon om "uitstel van betaling" te hebben en om ze toch een beetje te laten werken voor het bedrag wat ik moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De boete moet je altijd eerst gewoon betalen ongeacht je in beroep gaat of niet. Anders kun je lopen tegen wettelijke boeterentes indien je geen gelijk krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk idee Haelenaar, en precies de reden waarom de boetes elk jaar verdubbelen.
De staat wil uiteindelijk toch winst maken op dat hele prijzencircus.
Ik zou zeker bezwaar maken. Al is het alleen maar om het bedrag.
Mijn vader werdt een paar weken geleden om 1 en de zelfde weg 2 x geflitst. 1 x heen en 1 x terug. En dat binnen 2 min. Dat zou betekenen, dat hij binnen 2 min, ruim 100 kmpu zou moeten rijden, om vervolgens het stuur om te gooien ( zie het al gebeuren, een man van 75 ) en dan met die zelfde rotgang terug moeten rijden, op een 50 km weg, en dat alles in 2 min. Hij heeft foto's opgevraagd. En wat blijkt! 2 dezelfde auto's. 1 zwarte ( van mijn ouders ) en een donker blauwe. Kentekens bleken bijna hetzelfde te zijn, vandaar de verwarring.
Dus mijn conclusie: aanvechten en in ieder geval, foto's opvragen.
Waarschijnlijk moet je wel eerst betalen, zo ging dat ook bij mijn vader.
Als verweer kun je aangeven dat autodealers een trailer vol met de zelfde autos binnen krijgen en daar dan kentekens voor aanvragen. Die liggen dan uiteraard zeer dicht bij elkaar. En dus volop verwarring.

Suc6 ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je beoep aantekent hoef je niet eerst te betalen. Ik snap niet dat iedereen dat hier zegt. Het staat duidelijk bij de maken van een beroepschrijft op de achterkant van de bekeuring.
Bezwaar maken heeft meestal alleen zin als jij bewijs hebt dat jij het niet was, en dat je moet bewijzen dat het flits apparaat niet goed functioneerde!
Een manier is het opvragen van de foto's en een ijkingsrapport van de desbetreffende camara. Denk hierbij met name aan het moment van flitsen bij het rode licht.

Als hier niet voldoende bewijs voor is kan de boete pas kwijt gescholden worden. In Nederland kun je echter alleen bezwaar maken na de betaling van de boete.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom roept iedereen toch dat je pas bezwaar kan maken na betaling van de boete????????? Lees nou toch eens allemaal de omschrijving van het bezwaar maken op de achterkant van de brief van CJIB. IK teken altijd bezwaar aan en vraag de betreffende documenten op. Ik hoef pas te betalen nadat door hun de bewijslast (foto, ijkrapport enz.) geleverd is. Indien de officier van justitie een brief terugstuurt dat mijn bezwaar ongegrond is verklaard krijg ik later een nieuwe acceptgiro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Zo is het duidelijk.
Bezwaar maken kan, vraag bijvoorbeeld naar de foto of een afschrift van het brondocument. De tijdsduur valt mee en het feit dat jij niet meer weet wat je op 9-2 hebt gedaan is niet echt een reden om bezwaar aan te tekenen. Overigens maak je bezwaar tegen de cjib beschikking van 220,- en moet je bij een sepot apart bezwaar maken tegen de 6 euro adm kosten van het cjib.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke motieven je gebruikt, dat kan je zelf het best bepalen.

Staat er een fotofilmnummer bij? Dan kan je de foto opvragen en kan je kijken of het wel jou auto is. Tegenwoordig worden dergelijke foto's automatisch uitgelezen en daar zit soms wel een foutje in.

Staat er geen fotonummer bij dan ben je door een agent bekeurd die op dat moment niet de kans had jou staande te houden. In dat geval mag hij op kenteken bekeuren.

De bezwaartermijn begint pas te lopen vanaf de dagtekening van de brief. Dat is meestal enkele dagen nadat je de brief uberhaupt ontvangt.

Het is een hoop geld maar je kan geen bezwaar maken tegen het bedrag. Puur of de sanctie terecht is of niet.
Ga je in bezwaar omdat jij daar niet geweest bent, dan moet je aantonen dat je auto daar niet geweest kan zijn. Een bonnetje van je lunch is daarvoor onvoldoende maar bijvoorbeeld een aantal getuigen die bevestigen dat jij met die auto op je werk kwam, niet weg bent geweest, en na je werk weer vertrokken bent sta je sterker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt bezwaar maken maar als je zelf geen ontlastende bewijzen hebt heeft het geen enkele zin.
Mijn man kreeg een bekeuring voor te hard rijden, links inhalen en weer invoegen. Nou rijdt hij als de braafheid zelve dus we konden ons er niets bij voorstellen. Gebeld en wat blijkt: er is geen foto maar er was een politieagent die achter hem reed en het heeft zien gebeuren. M.a.w. het woord van de agent tegen dat van mijn man. De agent kan zich goed vergist hebben qua kenteken maar dat valt niet te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bezwaar maken kan, maar 'de boete hoog vinden' zal geen reden zijn om jou in het gelijk te stellen.
Door rood licht rijden is nou eenmaal ontzettend gevaarlijk voor jou én voor andere weggebruikers.

Dat jij het je niet meer kan herinneren zegt niks.
Bewijs opvragen kan hoogstens als het een flitspaal betreft. Je kan bezwaar aantekenen, dan wordt de foto opnieuw bekeken of het kenteken klopt of niet. Als het klopt kan je zelf de foto (tegen betaling) opvragen.

Als de locatie ook een plaats is waar je regelmatig komt, ga er dan maar vanuit dat jij het wel geweest bent.

Mocht het om een constatering van een agent gaan, dan maak je ook geen kans, want die geloven ze eerder dan jou.