Na hoeveel tijd mag je een parkeerboete krijgen?

Bij de meeste (niet-overdekte) parkeerplaatsen moet je een bonnetje voor je ruit leggen met een tijd tot wanneer je mag parkeren.
Als je te laat bent, krijg je een boete. Maar vanaf wanneer mag de parkeerwachter een boete geven? Lijkt me niet dat al mag na 1 minuut, omdat de klok van iemand af kan wijken van de horloge van de parkeerwachter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
18K

Het beste antwoord

'De klok van iemand' (lees: het horloge van iemand) doet op zich niet ter zake - die kan wel (met opzet) 10 minuten verkeerd lopen.
Blijft over het horloge van de parkeerwachter. Dat horloge is tegenwoordig een telefoon waarbij de tijd altijd perfect loopt (alle toestellen kunnen tegenwoordig zo ingesteld worden dat ze automatisch de juiste tijd krijgen).

Zodra je parkeertijd verstreken is, mag je een boete krijgen. De parkeerwachter zal dan met schrijven beginnen. Is de tijd nèt verlopen en kom je dan aanlopen, dan heb je kans dat de parkeerwachter het bonnetje achterwege laat. Dit hangt van de goodwill van de parkeerwachter af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan er niet een "correctie" van af? Net zoals met snelheidsovertredingen. Lijkt mij wel zo redelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Panpot: natuurlijk niet, dan draai ik als ik 2 minuten te laat ben even mijn horloge terug, en heb ik geen boete. Dat kan natuurlijk niet! + overigens. Heb hetzelfde bij de reacties gezet, ik was in de veronderstelling dat er nog maar 1 antwoord was (deze dus niet gezien).

Andere antwoorden (3)

Volgens mij mag een parkeerwachter je opschrijven vanaf het moment dat je bonnetje vervallen is. Dit hangt ook geheel van persoon tot persoon af. Als je pech hebt, heb je een strikte parkeerwachter die je, na een minuut van verval van het bonnetje, een boete geeft

Toegevoegd na 3 minuten:
Ten slotte lijkt mij ook niet dat een parkeerwachter met het feit dat jouw klok afwijkt van de zijne, rekening zal houden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de praktijk wordt vaak 5 minuten speelruimte gegeven, maar strikt genomen geldt natuurlijk tijd=tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tijd van de parkeermeter is de klok waarop de bekeuring wordt uitgeschreven, diegene die komt parkeren kan zijn horloge gelijk zetten met de klok van de parkeermeter.

De parkeerwachter schrijft 5minuten na het verstrijken van de tijd pas een bon uit om te voorkomen dat er telkens peperdure bezwaarprocedures worden aangespannen vanwege verkeerd lopende hortloges.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkeerd lopende horloges als reden zijn volgens mij een geldige reden om een bezwaar direct af te wijzen, zonder verder onderzoek. Welke tijd de horloge (of mobieltje) van een parkeerklant aangeeft, doet er toch helemaal niet toe? Dat zou makkelijk zijn; dan zet je hem met opzet standaard 5 of 10 minuten verkeerd.
Het gaat slechts om de tijd die de parkeerautomaat aangeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moest is weten wat mensen doen om onder een bon uit te komen. Foto's gemaakt van de bon, het parkeerbewijs en daarbij een horloge om aan te tonen dat ze op tijd waren, zelfs met een kerkklok op de achtergrond willen ze nog wel gebruiken.