Na hoeveel tijd mag je een parkeerboete krijgen?

Bij de meeste (niet-overdekte) parkeerplaatsen moet je een bonnetje voor je ruit leggen met een tijd tot wanneer je mag parkeren.
Als je te laat bent, krijg je een boete. Maar vanaf wanneer mag de parkeerwachter een boete geven? Lijkt me niet dat al mag na 1 minuut, omdat de klok van iemand af kan wijken van de horloge van de parkeerwachter.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

'De klok van iemand' (lees: het horloge van iemand) doet op zich niet ter zake - die kan wel (met opzet) 10 minuten verkeerd lopen. Blijft over het horloge van de parkeerwachter. Dat horloge is tegenwoordig een telefoon waarbij de tijd altijd perfect loopt (alle toestellen kunnen tegenwoordig zo ingesteld worden dat ze automatisch de juiste tijd krijgen). Zodra je parkeertijd verstreken is, mag je een boete krijgen. De parkeerwachter zal dan met schrijven beginnen. Is de tijd nèt verlopen en kom je dan aanlopen, dan heb je kans dat de parkeerwachter het bonnetje achterwege laat. Dit hangt van de goodwill van de parkeerwachter af.

Volgens mij mag een parkeerwachter je opschrijven vanaf het moment dat je bonnetje vervallen is. Dit hangt ook geheel van persoon tot persoon af. Als je pech hebt, heb je een strikte parkeerwachter die je, na een minuut van verval van het bonnetje, een boete geeft Toegevoegd na 3 minuten: Ten slotte lijkt mij ook niet dat een parkeerwachter met het feit dat jouw klok afwijkt van de zijne, rekening zal houden....

In de praktijk wordt vaak 5 minuten speelruimte gegeven, maar strikt genomen geldt natuurlijk tijd=tijd.

De tijd van de parkeermeter is de klok waarop de bekeuring wordt uitgeschreven, diegene die komt parkeren kan zijn horloge gelijk zetten met de klok van de parkeermeter. De parkeerwachter schrijft 5minuten na het verstrijken van de tijd pas een bon uit om te voorkomen dat er telkens peperdure bezwaarprocedures worden aangespannen vanwege verkeerd lopende hortloges.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100