Na aangifte te hebben gedaan, zijn/haar woord tegen de mijne, wat dan?

Stel jij doet aangifte op iemand, of iemand geeft jou aan bij de politie, er is voor het verhaal van beide partijen geen bewijs, geen getuigen en beiden verhalen zijn even (on)geloofwaardig. Wat wordt er in zo'n geval besloten?
En heeft een vrouw of een politieagent in zo een geval meer rechten? (in de zin van: wordt hun verhaal dan eerder/makkelijker geloofd?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K

Het beste antwoord

Bij aangiftes over en weer zonder enige bewijs zal na onderzoek van politie de officier van justitie de aangifte seponeren en wordt er geen verdere actie ondernomen.

Als één der partijen een tot opsporing bevoegd ambtenaar is zal de aangifte en getuigenis van de ambtenaar als zijnde een vast staand feit worden aangenomen, een opsporingsambtenaar heeft namelijk trouw aan de grondwet gezworen, gezworen zijn ambt niet te misbruiken en naar waarheid te getuige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echter in praktijk doen ze dat wel. Een agent kan zomaar beweren dat je zat te bellen onder het rijden terwijl dat niet zo was. En ik heb ook het vermoeden dat in praktijk meer sympathie is voor het verhaal van een vrouw, dan die van een man, beiden gewoon burgers.
Als een vrouw meent verkracht te zijn door een man, waarvoor zoals gezegd geen enkel bewijs is, heb ik het idee dat de vrouw eerder haar gelijk krijgt. Los van hoe geloofwaardig beide verhalen zijn (als dat uberhaubt van belang is)