is iemand die achter op je auto klapt altijd fout?

bijvoorbeeld jij rij 80 op het begin van de invoeg strook en je wil nog niet invoegen iemand uit de andere rijbaan wijkt uit naar recht en klapt op je rechter achter kant. wie zijn fout is dit

Toegevoegd na 22 minuten:
SORRY BEDOEL LINKER ACHTERKANT

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (5)

Ja. Je dient zoveel afstand te houden op je voorligger dat je altijd je voertuig op tijd tot stilstand kan brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het goed begrijp, dan wil jij invoegen de rijbaan op en wil de tegenpartij van de linkerrijbaan naar de rechter rijbaan.

Het is niet altijd even simpel, maar als je een keer in je gelijk staat als achterste auto, dan is dat vaak moeilijk te bewijzen.

In een dergelijk geval worden de verkeersregels op een rij gezet en als het ware gekeken welke verkeersregel het zwaarste telt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het oude gezegde dat iemand die achterop rijdt altijd fout is, is reeds achterhaalt. Er blijkt toch sprake te zijn van gedeelde schuld als de voorganger bijvoorbeeld onnodig extreem remmen.

In dit geval begrijp ik dat er sprake is van een gecombineerde in- en uitvoegstrook. Jij rijdt op dat moment met 80 km/u en een ander persoon voegt uit naar de strook en rijdt daarbij schuin achterop?

In dat geval maakt deze zich schuldig aan overtreding van artikel 54 RVV
(Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.)

en artikel 19 RVV
(De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.)

Zolang jij rustig doortufte op jou rijbaan valt jou niets te verwijten.

Toegevoegd na 52 seconden:
Als jij tegelijk aan het invoegen was kan het zijn dat de verzekeringsmaatschappijen besluiten de schade te delen omdat ook jij dan een bijzondere manoeuvre uitvoerde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op grond van artikel 19 RVV moet altijd de achterste partij voldoende afstand houden.
In de situatie die jij schetst, is de achteropkomende bestuurder fout.

Op de vraag of iemand die achterop klapt altijd fout is, hangt af van div. factoren. Het is helemaal niet zo dat de achterste partij altijd schuldig is aan het ontstaan van een aanrijding. Juist wat zich direct voor de aanrijding afspeelde is van groot belang voor het vaststellen van de schuldvraag. En juist over deze schuldvraag kan lang worden getwist door verzekeraars
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij zit zo te lezen sowieso niet fout, of degene die jou aanreed fout is hangt af van waarom hij naar rechts uitweek.

Overigens spreek je in dit soort situaties niet van 'fout' maar van schuldig of aansprakelijk. En je kunt aansprakelijk zijn zonder schuldig te zijn, bijvoorbeeld bij een kettingbotsing.