Iemand kan een baantje "op € 400,- basis" in Selfkant krijgen. Woont zelf in Sittard. Met welke (wettelijke) opstakels moet rekening worden gehouden?

De € 400,- regeling is mij nog steeds niet helemaal duidelijk.
De persoon heeft ook in Limburg zelf gewoon nog een baantje erbij. Maar levert dat grens hoppen (Grensarbeider zijn) problemen op, belastingtechnisch? En hoe zit het qua verzekeringen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Loonheffing bestaat uit een premiedeel en een belastingdeel.
Die €400,- regeling heeft te maken met het premiedeel van de loonheffing, hoe iemand verzekerd is die in Nederland woont en een klein baantje in Duitsland heeft. Deze regeling is echter van toepassing wanneer dit baantje het enige inkomen is. In het geval van deze persoon blijft hij/zij gewoon volledig verplicht verzekerd in Nederland, omdat hij/zij ook nog inkomen heeft in Nederland, het woonland. De verzekeringen lopen gewoon zoals bij iemand die in Nederland woont en werkt. De persoon moet er dus wel voor waken dat in Duitsland geen premies ingehouden moeten worden.

Het belastingdeel van de loonheffing moet in Duitsland betaald worden.

Samenvattend: de persoon blijft in Nederland verplicht verzekerd waarbij het premie-inkomen bestaat uit het Nederlandse loon plus het Duitse loon. Inkomstenbelasting over het Nederlandse loon wordt in Nederland betaald, en over het Duitse loon in Duitsland.