mag je parkeren op een oplaadpunt voor een elc. auto?

bij ons in het dorp kan je (nog) gratis parkeren, nu hebben ze 2 oplaad punten voor een electrice gemaakt.
Maar mag ik met mijn gewone auto nu ook op staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
11.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen verbodsbord bij staat voor niet-electrische auto's, zou ik geen wet weten die het parkeren bij zo'n oplaadpunt verbiedt. En de kans dat je er een boete voor kan krijgen als je er dan toch parkeert, lijkt me erg klein. Als je het zeker wilt weten, kan je even 0900-8844 bellen - daar horen ze dat te weten. Als het enigszins mogelijk is, zou ikzelf een andere parkeerplaats zoeken met mijn benzineslurper. Al was 't maar omdat ik voorstander ben van electrisch rijden (kan het alleen nog niet betalen voor zover het mijn voorkeur van auto's betreft). Dus wil ik een rijder die electrisch rijdt, niet in de weg zitten.

Het beste antwoord

De standaard regel is: Parkeren op parkeerplaatsen mag, tenzij het verboden of beperkt is. Dit verbod of deze beperking moet door een bord worden aangegeven. Als er bij een oplaadpunt een rechthoekig blauw bord, met witte P en eventueel een auto erop staat, met een onderbord, of op het bord zelf, aangegeven "elektrisch oplaadpunt", of "elektrische auto's" dan mag je er niet parkeren. Pikant detail, als er staat "elektrisch oplaadpunt", mag je er alleen een elektrische auto parkeren, als je ook daadwerkelijk oplaad.
Staat er alleen een oplaadpunt, zonder zo een bord, dan is parkeren voor ieder voertuig daar toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Elektrisch tanken zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Er komen namelijk steeds meer elektrische auto's in Nederland. Hedendaagse benzinestations zullen verdwijnen en binnen een aantal decenia zullen elektrische oplaadpunten deze plaats innemen.
Bij deze elektrische oplaadpunten is het dan mogelijk om elektrisch te tanken.

Dit gaat heel anders dan de hedendaage tankstations. Elektrisch tanken duurt namelijk een stuk langer dan het tanken van benzine. Daarom is het de bedoeling dat de elektrische auto opgeladen wordt terwijl de auto geparkeerd is. Op enkele plekken in Nederland zijn hier al elektrische oplaadpalen voor geplaatst.

Het is dus niet de bedoeling dat je daar parkeert terwijl je niet oplaadt.
Doe je dat toch:

Niet-elektrische auto's mogen niet parkeren bij een openbaar oplaadpunt, en de politie en toezichthouders van de gemeente handhaven daar nu strenger op. Nog te vaak moeten brandstofauto's bij een oplaadpunt worden weggesleept, waarna de eigenaar kan bellen met Dienst Stadstoezicht (020-2513322, 24 uur per dag, 7 dagen per week) om zijn auto terug te krijgen. Gemiddeld staat op 10% van de openbare oplaadpunten een foutparkeerder.