Wat is het recht bij particuliere aankoop ?

Ik had een goeie laptop, deze verkocht met 1 week garantie. Na 8 dagen was hij kapot en heb ik hem kunnen maken en is per ongelijk een stekker van de koeler vergeten, deze ook gemaakt. Nu na bijna 3 maanden willen ze het geld terug, omdat het beeld is uitgevallen. Wat is redelijk ? Wat kan ik het beste doen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

1 week garantie is 1 week garantie. Na 3 maand is dat niet meer geldig. Als je hem kan maken, kun je voorstellen hem voor een lage prijs te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als hij niet meer te maken is ?
ronron1212
12 jaar geleden
Ja dat is dan jammer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het allemaal wel zwaar rottig voor die mensen hoor en zit er best wel mee. Heb er een rotgevoel van nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar dan moeten ze maar in een winkel kopen. Dat is het risico van particulieren aankopen en ik vind jou al heel erg netjes!!! + voor dit antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien ik naar eer en geweten een goede laptop heb verkocht doch het erg lullig vind en niet weet hoe men met de laptop is omgegaan sta ik het meest achter dit antwoord. Immers heb ik hen 2x garantie gegeven en zou ook daadwerkelijk het geld teruggegeven hebben, dit had ik gereserveerd staan. Aangezien ik het niet leuk vind probeer ik hen toch tegemoet te komen met een andere laptop als ik deze tegenkom, ze zullen dan wel moeten bijbetalen.

Andere antwoorden (5)

Ja, ik kan me voorstellen dat het geen leuke situatie is, maar de mensen die jouw laptop hebben gekocht vragen nu wel heel veel. Ze hebben willens en wetens een tweedehands laptop gekocht, dus dan moeten ze niet na drie maanden gaan zeuren als er iets is. Als ze meer zekerheid hadden gewild, hadden ze maar een nieuwe moeten kopen. Zo simpel is dat. Ik vind het vrij aanmatigend dat ze je nu nog gaan lastigvallen. Alsof jij dit had kunnen voorzien... Natuurlijk niet!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is erg lastig nu, want geld teruggeven....ik heb 7 dagen gewacht en het apart gelegd, maar nu is het op. De 8e dag komen ze al terug met de laptop, aangezien ik er best handig mee ben de laptop kunnen maken. Tijdens de reparatie ben ik stekker vergeten (of is per ongeluk losgegaan). 2 weken geleden waren ze dus met het feit dat hij te heet werd en heb hem waar ze zelf bij waren gerepareerd en verteld dat ik nu genoeg gedaan had, alles getest en verteld dat de garantie eraf is nu. Dat was akkoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dan is het duidelijk. Ze zijn akkoord gegaan met de beëindiging van de garantie. Ze hebben gewoon pech. Jammer voor hen, maar het is niet anders. Je kunt het ze op een vriendelijke manier duidelijk maken dat je nu niets meer voor ze kunt doen, zoals eerder overeengekomen. Ze hebben waarschijnlijk gedacht: niet geschoten is altijd mis. De kans is groot dat ze allang weten dat ze geen poot hebben om op te staan. Ik zou het maar gauw vergeten. Je hebt je best voor ze gedaan, maar het houdt wel een keer op.
teusvh
12 jaar geleden
En als het een tweedehandsje is? Duidelijk is gezegd: een week garantie. Dan zou ook bij een professionele handelaar het consumentenrecht niet voluit van toepassing zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Als jij geen handelaar bent heeft de koper geen poot om op te staan.

Het consumentenrecht geld alleen voor aankoop in winkels en bij handelaren.

Dat jij ze een week garantie hebt gegeven is heel mooi en leuk maar de koper heeft in deze ook zo iets als een onderzoeksplicht, voldoet de koper niet aan de plicht tot onderzoek dan is hij zelf verantwoordelijk voor de gebreken die later opduiken.

Laat de koper maar een klacht neerleggen tegen jou, kan je terug slaan wegens smaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bizarre laatste zin. Waar moet de eventuele klacht worden neergelegd? En waar je het strafrechtelijke begrip smaad op gevolg van een klacht vandaan haalt is mij echt een raadsel. Ik neem aan dat je dit uit je duim gezogen hebt, want een bronvermelding ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja voor iemand met een medaille en zoveel punten snap ik die laatste zin ook even niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Smaad is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van feiten te beschuldigen waaraan hij of zij zich schuldig zou hebben gemaakt, zonder dat wordt gehandeld uit noodzakelijke verdediging of dat te goeder trouw kon worden aangenomen dat deze feiten waar zijn en dat het algemeen belang vereiste dat de feiten naar buiten werden gebracht. Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer. Geldt miss. voor als je een eigen zaak hebt ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort akkefietjes draait er altijd op uit dat de verkoper door de koper beschuldigd wordt van oplichting. Als de koper dit doet kan in dit soort gevallen tegen de koper een officiële aanklacht neerleggen bij justitie van smaad, hiervoor dient men dan een aangifte te doen bij de politie. Geld dus voor elkeen, dus ook voor een particulier.
teusvh
12 jaar geleden
Ik vind echt dat je doorslaat. Er is niets op tegen dat ze proberen of hij gratis gerepareerd kan worden. Of je daar op ingaat is een andere vraag. Vriendelijk doch beslist afwimpelen zou ik zeggen, en over smaad hebben we het voorlopig nog effe niet.
Consumentenkoop
De wet biedt de consument meer zekerheden. Consumentenkoop is een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper. Het gaat daarbij om de koop van een roerende zaak. Het kan daarbij gaan om de koop van levensmiddelen, maar ook om de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen, zoals een wasmachine of een auto. Kortom, alle goederen die voor particulier gebruik door beroepsmatige verkopers worden aangeboden.

De richtlijn en de wet gelden niet :Als een consument een product koopt van een particulier. Je hebt dus al een zeer redelijke service geboden. Dus geen pijn in je buik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er van af.
Ik neem aan dat u geen handelaar bent, en dat er niets op papier staat.
Ik heb zelf in het verleden zo'n soort zaak gehad.
De man gooide het voor de Rechter.
De Rechter maakte daarbij een vergelijk of de prijs in verhouding stond met wat het moest doen.
Ik moet eerlijk zeggen, als ik lees van u hoe vaak de laptop kapot is geweest, en nu waarschijnlijk na bijna 3 maand weer.
Als u hem heeft verkocht voor eventuele onderdelen of opknapper geef ik u een goede kans bij de Rechter, maar als een goed werkende laptop mag men toch meer van verwachten.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel de koper er voor betaalt heeft.
Mijn advies is, probeer het in de minne op te lossen, eventueel met een andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik doe dit voor de hobby. De laptop verkocht voor 150,-. Een zelfde laptop met minder geheugen stond aangeboden voor 175,-. Ik verkoop geen laptop als ik weet dat hij kapot gaat, feit is dat dat wel gebeurt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mondharmonie;
Ja ik begrijp dat u niet met opzet een kapotte laptop verkoopt.
Maar het gaat er om of een laptop voor dat bedrag maar 3 maand mee gaat, of dat redelijk is.
Keer het eens om, alsof u de koper was.
Zou u het dan redelijk vinden?
En wat verwacht u van een goed werkend tweedehandsje, vindt de Rechter dan 1 week garantie wel genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na die week heb ik hen nog eens 1 maand garantie gegeven. Ik weet ook niet wat er met die laptop is gebeurt die ik eerst uitvoerig heb getest voordat ik hem heb verkocht. Een uitstekende DELL, dual core en 2 gig RAM geheugen, w7, off. 2010 en AVG pro.
Je hebt een koop overeenkomst gesloten met 1 week garantie.
Dat is het.
Jouw laptop was goed toen je hem verkocht.
De kopers wekken de indruk dat ze er onoordeelkundig mee omgaan, als hij zo vaak stuk gaat.

Wees zakelijk, het is nu hun laptop, en de ene week garantie is voorbij. Een laptop is een kwetsbaar ding. Maar daarom moet de eigenaar er ook omgaan.
Verwijs ze naar een professionele laptop reparateur

Of, als je zelf zin hebt om te kijken of hij nog te repareren is, doe dan een voorstel met onderzoekskosten, ongeacht of je hem kunt repareren.
Daarna geef je eerlijk advies.

Maar mijn advies is. 1 week is 1 week. Je hoeft er niets meer mee te maken te hebben, als je dat niet wilt.