als ik een ander huis moet nemen noodgedwongen,door brand bij de buren ,mag de woningbouw mij dan een huis aanbieden wat 260 euro duurder is ?

door brand in de woning van onze dochter is het huis onbewoonbaar .
buiten haar schuld moet ze nu een andere woning aanvaarden,
de woning koste 420 euro ,maar nu kan ze een woning krijgen van 670 ,
mag dit zo op deze manier ?
en moet ze dit aanvaarden ?het geld is voor haar niet op te brengen ,
willem 89

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4K

Het beste antwoord

het is een optie.
misschien kan een deel van de meerkosten van de huur verhaald worden op de verzekering van de buren.
de woningbouw heeft wellicht geen goedkoper huis, of navragen of dit tijdelijk is. en ze tzt elders voor minder kan gaan wonen. vervelende situatie, sterkte voor uw dochter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee dit mag niet zomaar. Ze is ook niet verplicht om t huis te nemen. Misschien kan ze het nemen voor dezelfde huurprijs als haar eigen woning?
Ze kan met zo een hoge huurprijs ook gerommel krijgen met huursubsidies ed.
Raadpleeg even een juridische helpdesk / jurist voor de zekerheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het zeer onredelijk om een duurdere woning aan te bieden. Ik zou het aanbod in elk geval niet accepteren.

Gebruikelijk bij dit soort calamiteiten is dat je tijdelijk een andere woning krijgt aangeboden waarvoor je een zogenaamde gebruikersovereenkomst ondertekent.
Je betaalt dan niets voor die vervangende woonruimte, maar moet wel de huur blijven doorbetalen van je oude huis.

Vaak hebben gemeenten voor dergelijke onvoorziene omstandigheden een aantal woningen achter de hand. Die gemeenten hebben dan meestal ook allerlei regelingen en procedures vastgelegd. Sommige woningcorporaties kennen ook dergelijke regelingen. (Zie bron 1).

Je zou eens bij de gemeente kunnen informeren of zij voor dit soort gevallen bepaalde procedures hebben. Andere instellingen waar je informatie kunt inwinnen over de rechten die je in zo'n geval hebt, zijn de stichting Salvage en Slachtofferhulp.

Nogmaals: gebruikelijk is dat je de huur van de oude woning blijft doorbetalen en een gebruikersovereenkomst afsluit voor de tijdelijke huisvesting!

Toegevoegd na 2 minuten:
"Bron 1" moet zijn: bron 2.
Pieter2011
12 jaar geleden
Als je een goede verzekering hebt, zou die dat moeten vergoeden.
Een huurder van mij veroorzaakte brand, gevolg: het volledige gebouw total loss.
De huurder was maar voor 52000€ verzekerd, maar ik had een verzekering "onvermogen van derden", en werd door mijn maatschappij volledige vergoed.
De huurder mag nog 240000€ afbetalen aan de verzekering.
Mijn verzekering betaalde ook "on-gebruik van de gebouwen" gedurende 6 maand.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees grondig je verzekeringspolis!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huurder kan geen verzekering over de opstal(woning) afsluiten, de inboedelverzekering zal dan ook geen geld uitkeren voor de opstal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ging om een Belgisch contract. De huurder dient zich te verzekeren tegen verhaal van de eigenaar. In mijn geval was hij onderverzekerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuseer. Inderdaad wijkt daar de Belgische wetgeving af van de Nederlandse wetgeving.
De huurpenning mag niet afwijken van dat gene wat in het contract is overeengekomen.

Als door omstandigheden de huurder tijdelijk in een andere woonruimte moet verblijven door omstandigheden wordt er geen nieuw contract opgemaakt en dient de verhuurder en de huurder zich aan het contract te houden.

Verhuurder kan de gederfde inkomsten door de brand verhalen op de opstalverzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik voorzie nog een ander probleem, de huurgrens: U krijgt geen huurtoeslag, omdat uw huur en servicekosten samen hoger zijn dan € 664,66.

Ze kan dus geen huurtoeslag aanvragen en dat vind ik zeer onredelijk, ik zou dat huis met deze prijs dus niet accepteren. Verder moet ze voor deze huurprijs een inkomen hebben van rond de 33000 per jaar of meer. De precieze grens weet ik niet maar kan ik wel opzoeken. Ik neem aan dat ze dat niet heeft en die twee dingen opgeteld MAG ze niet eens in dat huis. Als ze wel meer verdiend dan wordt het een probleem omdat ze geen goedkoper huis mag krijgen.

Wel kunnen woningbouwverenigingen een beroep doen op coulance en in dit geval zou dat ook wel moeten ja.

Trek eens aan de bel bij: http://www.huurdersvereniging.nl/Huren.Huurwoning.en.Huurrecht.in.Nederland.htm of google op een huurdersvereniging in de betreffende woonplaats.

Toegevoegd na 19 minuten:
Herstel: als ze alleen woont moet ze voor deze huur een inkomen hebben van minimaal 22.025 euro per jaar.

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/