Leuk! De wet op de privacy... maar wat als privacy inmiddels wél geschonden is?

Hulpverlener / hulpverlenende instanties mogen niet zomaar persoonsgegevens aan derden door geven, maar wat als blijkt dat dat wél is gebeurt? Heeft een klacht zin? Het kwaad is immers al geschied? Kan ik in nederland in aanmerking komen voor smartengeld als mijn privacy geschonden is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je privacy blijft geschonden. Waarom aanklagen? Op deze site wil iedereen aanklagen lijkt wel.
Mijn mw-er had gelekt naar mn werkgever. Toen ik daar achter kwam en haar confronteerde kroop ze door t stof. Oprechte excuses zijn soms meer waard dan een aanklacht als t kwaad al is geschiedt.

Antwoorden (1)

Een patiënt heeft verschillende mogelijkheden als hij van mening is dat zijn hulpverlener ten onrechte zijn medische gegevens heeft doorgegeven. Zo kan een patiënt het besluit van de hulpverlener om zijn geheimhoudingsplicht te doorbreken, aanvechten middels een tuchtzaak, een civiele procedure, dan wel een strafrechtelijke procedure.

Iedere zorgaanbieder is verplicht een klachtencommissie in te stellen. In eenvoudige en duidelijke gevallen kan een klacht ook door een klachtenfunctionaris of vertrouwenspersoon worden afgedaan. Bij een regionaal tuchtcollege voor de gezondheidszorg kan een patiënt een klacht indienen over een arts, tandarts, verloskundige, apotheker, verpleegkundige, fysiotherapeut, klinisch psycholoog of psychotherapeut. Behalve bij het regionale tuchtcollege kan men ook een klacht indienen bij de officier van justitie.

Voor advies en ondersteuning kan een patiënt zich tot een van de 13 regionale Zorgbelangorganisaties (of via telefoon 0900-2437070)

Ga met uw vragen of klachten altijd eerst naar de verantwoordelijke
Als u meent dat uw persoonsgegevens onrechtmatig zijn gebruikt en de verantwoordelijke reageert niet of niet naar uw tevredenheid op uw verzoek of klacht, dan kunt u naar de rechter gaan met een beroep op de rechtsbescherming die de Wet bescherming persoonsgegevens biedt. U kunt de rechter dan bijvoorbeeld vragen om een verbod, herstel van de (nadelige) gevolgen of een schadevergoeding.

http://www.cbpweb.nl/Pages/Watkuntuzelfdoen.aspx