mijn ex wilt mijn kind afpakken, kan dat zomaar?

hallo, ik ben 21 jaar en nu 6 maanden zwanger van mijn eerste kindje.
ik ben 1,5 jaar samen geweest met mijn ex vriend. het was net over toen ik er achter kwam dat ik zwanger was. hij is van turkse afkomst.
ik heb er nog alles voor proberen te doen zodat we toch nog een gezinnetje konden worden met zijn 3en, helaas wilde hij helemaal niks meer.
nu ben ik er achter gekomen dat hij al een tijdje een andere vriendin heeft.
hij denkt nu dat ik ook een andere vriend heeft en word daar erg kwaad over.

dan gaat hij zitten dreigen dat hij me kind gaat afpakken als ik wel met een andere man ga omdat zijn kind niet door iemand anders opgevoed mag worden.
ik ben nu echt heel bang dat als ik ooit een andere vriend krijg dat hij me kind bij me weg komt halen. ik heb hem het kindje niet laten erkennen omdat hij er in eerste instantie ook niks mee te maken wilde hebben.

het liefst wil ik helemaal geen contact meer met hem en wil ik gewoon verder met mijn leven maar dit gaat niet op deze manier omdat hij me altijd controleert wat ik doe.
als hij me niet aan het controleren is dan belt hij me wel weer dat hij geld nodig heeft voor iets, en daar maakt hij dan mijn probleem van.

hij heeft geen werk en heef een uitkering, wil ook niet gaan werken want dat vind hij onzin. ook is hij een bekende bij de politie.

ik daarin tegen heb een vaste baan en een goeie thuissituatie.

is er toch een kans dat hij me kindje kan afpakken als ik ooit een andere man krijg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
23.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek hulp bij maatschappelijk werk of zo. Neem een ander telefoonnummer en misschien ook een ander huis als dat kan. Hou hem zoveel mogelijk buiten je leven. Misschien dreigt hij meer dan dat hij het echt meent, maar hij heeft nog een grip op je en dat is niet goed.
Je hoeft niet bang te zijn dat hij je kind kan afpakken, tenzij je een heel foute levensstijl hebt (verslaafd of zo).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met grip bedoel ik dat ik dat hij jou uit je evenwicht kan brengen door dreigen en vragen om geld (krijgt hij dat ook van je?).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap ook niet dat jij je, met een vaste baan en een goede thuissituatie, zwanger laat maken door een criminele, werkloze Turk. Dat is vragen om problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon niet erkennen als vader! iemand die zo bezig is verdiend het al niet om vader te worden.ik zou aangifte doen zodat de politie alvast op de hoogte is! sterkte!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees in de antwoorden hoe het zit.
Zorg dat je heel goed op de hoogte bent van je rechten.
Maak vervolgens hem dat heel goed duidelijk!
Desnoods schrijf je hem een brief: ZO zit het en niet anders!!!
En dan moet hij ophouden met jou lastig vallen, want anders geef je hem bij de politie aan, wegens stalken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je wat we hier zeggen? Van die haan geen kuikentjes.
Maar dat is nu helaas te laat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Evarist! ik vind nu dat je dat niet mag zeggen nu!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bliets, daar gaat het nu niet om, het is (hoogstwaarschijnlijk) zo geweest dat ze helemaal verliefd op hem was, en je weet liefde maakt blind, en dat ze onveilig het bed gedeeld heeft. daar kun je nu niets van zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve mensen thnx voor jullie reacties! tja en @evarist je kan beter je mening voor je houden. @aphrodite liefde maakt blind, klopt helemaal! toen ik een relatie met hem had 1,5 jaar lang was hij echt een leuke jongen. tot het moment dat ik er achter kwam dat ik zwanger was sloeg hij helemaal om.
ik slikte gewoon de pil, maar vergat hem vaak en dat is dus nu de rede geweest dat er een kleine gaat komen. hij heeft ook gezegt dat hij hier erg boos om was omdat ik het kon voorkomen. maar goed kleine komt er zowizo, dat geeft hem nog niet het recht om te gaan dreigen me kind bij me weg te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lenny, dank je wel voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21 jaar en zwanger? Dat kan je voorkomen tegenwoordig. Maargoed, m'n persoonlijke mening is niet relevant in deze kwestie. Het risico op dit soort taferelen is ook veel groter als je met mensen uit bepaalde, andere culturen omgaat, zeker als het ook nog bepaalde types zijn (ik zeg niet dat het altijd zo is). Hij mag je verlaten voor een ander, en jij mag niet je leven voortzetten met iemand anders?
Dit is te belachelijk om überhaupt op in te gaan. Hier is één oplossing voor: politie. Laat je leven niet verpesten door een psychopaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan ook nog zwanger van een Turkse man. Turkse mannen staan niet al te goed bekend, qua eerwraak en aanverwante enge cultuurgebonden zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@lavender nu gooi je de boel wel heel erg op één hoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangifte doen bij de politie en ik weet wel zeker dat ze jouw aangifte serieus nemen omdat hij al bekend is bij de politie. Laat jezelf niet intimideren en zeg tegen hem dat hij je met rust moet laten en dat je van zijn bedreigingen al aangifte hebt gedaan en dat hij zich helemaal niet met jouw leven heeft te bemoeien.
Ten eerste zal hij het kind nooit krijgen omdat hij niet als vader erkend is en ten tweede,al zou dit wel gebeuren,dan nog gaat het kind in 9 van de 10 gevallen naar de moeder en al helemaal met zijn verleden.Zorg in ieder geval dat hij niet als vader erkend wordt want dan kan hij een bezoekersregeling aan vragen.
Dus geniet verder van je zwangerschap en zorg dat je een ander telefoonnummer krijgt zodat hij je niet meer kan bellen. Wordt wat hem betreft keihard en laat je niet in een hoekje drukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mijn weten leven we in het hier en nu. de vraagsteller zal nu ook wel tot een ander inzicht zijn gekomen dan hoe ze het destijds voor zich zag. is het nu echt nodig om het nog even te onderstrepen allemaal?
liveisgreat
12 jaar geleden
ik zou hem aanklagen voor stalcking!

Antwoorden (13)

In principe niet. Alleen een rechter kan jou je kind afnemen. Deze zal dat alleen doen als jij geen goede ouder voor het kind bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans dat hij LEGAAL 't kind krijgt, is uiterst miniem. Dan zou de situatie andersom moeten zijn: jij maakt er een potje van en hij gedraagt zich goed.
Moeders hebben sowieso al een dikke pré bij het toewijzen van een ouder. Een vader die het ouderschap op zich wil nemen zal beduidend beter voor de dag moeten komen dan de moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt en daarnaats is het kind niet erkend door de vader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar daarentegen heb je WEL te maken met een cultuur die wij niet kennen, en waarin het ontvoeren van kinderen door de vader naar het thuisland - waar oma ze opvoedt - rédelijk aan de orde van de dag is. En dat is behoorlijk vechten tegen de bierkaai.
Uit de picture blijven is dus wel belangrijk.
Nog beter is nadenken voor en vooral voor wie je je benen wijd doet, maar dat is helaas in dit soort gevallen altijd wijsheid achteraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dan blijven de kinderen in het land van afkomst :-)
Jij bent de moeder, jij hebt je zaakjes goed voor elkaar.

Je hebt inkomsten, een goede thuissituatie, en belangrijk, een goede mentaliteit.

Hij daarentegen, maakt er een potje van. De kans dat het kind aan hem toegewezen zou worden acht ik minimaal.

Niet om je bang te maken, maar hou er echter wel rekening mee dat, als hij echt meent wat hij zegt, zou kunnen gebeuren wat je vaker hoort helaas: Kind wordt door vader ontvoerd en mee naar buitenland genomen.

Illegaal, maar het gebeurt..
Als de bedreigingen serieus zijn, zou ik er wel melding van doen bij politie ofzo.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig zijn er steeds meer "buitenlanders" woonachtig in Nederland die gewoon een Nederlandse nationaliteit hebben en hier geboren zijn. Als voorbeeld noem ik mijn eigen, niet geadopteerde kinderen: bruine kindjes, maar helaas zullen zij dankzij mensen als Walter deze pure onzin ook nog steeds moeten aanhoren als zij later volwassen zijn. Ik heb deze onzin ook moeten aanhoren toen mijn ex, een Ghanees met Nederlandse nationaliteit vertrok, en geloof me, mijn kindjes zijn al jááren bij mij en en hij dreigde met precies hetzelfde en er is helemaal nooit wat gebeurt, zelfs niet een poging tot! Je kan dus niet alle buitenlanders over één kam scheren, want er zijn ook zát Nederlanders die zulke acties flikken en gewóón in eigen land!! Het zal eerder het aard van het beestje zijn, dan de vooroordeel "straks gaat hij je kind meenemen naar het buitenland", want een vooroordeel is het, en niks anders! Een héle dikke min van mij!
walter
12 jaar geleden
Omdat jouw ex het bij dreigen hield, wil niet zeggen dat een ander het ook alleen bij dreigen houdt. Echter, ik weet niet wat voor een persoon jouw ex is, maar littlebaby schrijft:
"hij heeft geen werk en heef een uitkering, wil ook niet gaan werken want dat vind hij onzin. ook is hij een bekende bij de politie." Het is dus iemand die het schijt aan regeltjes heeft, en die zijn hand er blijkbaar niet voor omdraait om dingen te doen die niet door de beugel kunnen. Ze zegt dat hij een bekende van de politie is. Ik zeg dus niet dát het kind ontvoerd wordt, maar dat het niet uitgesloten is dat dat gebeurt... Nee natuurlijk scheer ik niet iedereen over 1 kam.
Niet iedereen is dief, maar jij zet je fiets toch ook op slot? Want, die ene die voorbij komt zal maar net een dief zijn. Je houdt daar dus wel rekening mee.
Dat geldt ook voor dit geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bigmomma27 Goed gezegt!
Niet bang zijn dat hij je kindje afneemt.
Zowiezo blijft het altijd bij de moeder, of die moet wel heel erg gek doen, en jij doet het goed zo te merken !.
Wel moet je zo spoedig mogenlijk maatschappelijk werk inschakelen hoe je hiermee verder moet want het is wel een heel lastig mannetje !
Je zal een rustige plek moeten hebben in jouw situatie.
Praat ook met je huisarts.
Natuurlijk mag jij een vriend hebben , wat denkt hij wel !
Als je echt bang voor hem bent en eventueel bang voor een ontvoering van het kind, vraag dan ook een gesprek aan met de politie.
Ik wens je erg veel sterkte !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mooie aan ons wetstelsel is dat jij vanaf de geboorte, voor de wet, "moeder" bent.
Voor de "vader" ligt dit anders. Op het moment van geboorte is de man die met jou getrouwd is, officieel de vader. Zolang er geen sprake is van een huwelijk, is er niet automatisch een vader (biologisch gezien natuurlijk wel, maar juridisch gezien niet).
Om juridisch "vader" te worden, moet hij het kind erkennen bij de gemeente. Geen zorgen! Dit kan niet buiten jou om, want hij moet een schriftelijke bevestiging van jou meenemen om het kind te kunnen erkennen!

Wat hij dus ook zal proberen...hij zal nooit op legale wijze je kindje af kunnen pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zo het idee, dat die man zich niet veel van de wet zal aantrekken.
Als hij een procedure tot herkenning van vaderschap moet opstarten en de moeder is weerbarstig, is hij al veel euro's kwijt aan advocaat- en gerechtskosten.
Bovendien krijgt de moeder van een baby altijd het hoederecht, tenzij er zware klachten van mishandeling zijn. Opdat de vader in dat geval de baby zou krijgen zal hij schone papieren moeten voorleggen. Uitgesloten dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vermoeden had ik ook al, maar ja...dat is geen antwoord op haar vraag. Vandaar ook dat ik afsluit met "...op legale wijze..."
Ben je niet getrouwd, dan krijgt de moeder automatisch het ouderlijk gezag, zelfs als de vader het kind erkend zou hebben.
Als de vader het ouderlijk gezag wil, moet hij daarvoor naar de rechter. Er moet dan een aantekening van ouderlijk gezag worden ingediend. Dit kan echter alleen als de vader het kind heeft erkend.
Jij staat dus wat dat betreft sterk in je schoenen en geen rechter zal het kind aan een man geven die jou bedreigt en geen inkomen heeft om een kind te verzorgen.
Ga in elk geval naar de politie, want Turkse mannen kunnen een gevoel van eerwraak ontwikkelen en zien hierin geen probleem. Het is vaak een regionaal gebonden cultuur die hij zou hebben kunnen meegekregen in zijn opvoeding. Laat in elk geval zoveel mogelijk mensen ervan weten, zodat je niet alleen staat!
amc
12 jaar geleden
De kans dat deze verwekker de voogdij of een bezoek regeling krijgt in nihil.

Als je kind geboren wordt geef je geen vader op en dan heeft hij geen enkel recht. Dus is hij in feite net zo rechthebbend als ik.

Echter besef wel dat dit weer tot gevolg heeft dat je ook nooit alimentatie of iets dergelijk kan eisen.

Wat betreft de angst voor buitenwettelijke manieren om het kind te krijgen. Als deze angst serieus genoeg ik spreek dan eens met de wijkagent.
Als hij als niet erkend persoon het kind meeneemt is dat gewoon ontvoering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ten eerste: toch gefeliciteerd met je (nog komende) kindje.

ten tweede hoort hij er niet kwaad over te worden dat jij ook een andere vriend zou mogen hebben. Hij heeft immers toch ook een vriendin? bedreigt hij je ermee?? Politie!

ten derde hij mag niet dreigen met het kind af pakken, als het serieuze bedreigingen zijn (herhaald) mag je ook naar de politie stappen en je terechte bezorgdheid aangeven.

Ten vierde, waarom controleert hij je? Als hij nou nog zou vragen hoe het met het kind ging etc etc. Dan oké.
maar wanneer jij aangeeft dat je niet wilt dat hij je controleert en hij gaat door: politie!
dit valt namelijk onder stalken.

Ten vijfde heeft hij niet het recht geld van je te vragen, als je nee zegt en hij gaat dreigen: Politie! dan gaat hij mar werk zoeken, onzin of niet. jij bent er niet voor hem om geld te verdienen. Je bent zwanger! Hij draagt geen kind!

Ten zesde: je kunt al deze voorgaande punten ook samen aangeven op het politiebureau. leg het verhaal maar voor + de dreigingen.

Je zult op een of andere manier altijd verbonden met hem blijven door het kind, maar wanneer de rechter jou de volledige voogdij geeft (na aanleiding van het feit dat hij geen goede vader kan zijn) dan ben je volledig van hem af

Hij kan natuurlijk altijd het kind wegnemen... al is dat illegaal.
Legaal gezien kan alleen de rechter dat.
Je kunt je huisarts om advies vragen, en die kan je zo nodig doorverwijzen.

Heel veel succes en sterkte gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is al een bekende bij de politie dus je staat hiermee in je voordeel.

bij alles wat hij doet waar jij niet op zit te wachten en niet wil moet je melding maken bij de politie.
schrijf voor jezelf ook op welke dag, tijdstip en wat er is voorgevallen (soort dagboek zeg maar)

vertel je verhaal bij het meldpunt huiselijk geweld, en schakel een advocaat in. vraag of je advo hem wil laten weten dat jij GEEN contact meer met hem wil, en áls hij contact op neemt dat hij dit dan via de mail moet doen.
(je doe is alles zwart op wit te hebben zodat je iets hebt om aan te tonen)

al gaat hij op zijn kop staan: NOOIT het kind laten erkennen!!
(hij kan je dwingen het kind op zijn paspoort te zetten door je mee te laten werken hieraan)

geef hem te kennen dat je geen geld hebt, en wat je hebt nodig zal hebben voor je kind. dit kan je ook nog een keer laten onderstrepen door een advocaat.

(vraag wel de advo om de zaak wat langer open te houden, want het kan maar zo dat hij zich even rustig houdt, het dossier gesloten wordt, en hij weer van zich laat horen)

gooi lijntjes uit bij instanties door aan de bel te trekken. gaat je ex echt lastig doen dan kan jij aantonen dat dit al langer tijd speelt (des te sneller ze gerichtere hulp kunnen bieden)

overigens is het ook mogelijk om met hulp van instanties ergens anders te gaan wonen.

let op wat je schrijft op bv facebook, hyves etc. mensen waar hij contact mee heeft moet je ook zien te weren en blokken daar waar je kan. dit zijn mensen die ook in het controle pannel zitten namelijk.

je moet nu zoveel mogelijk info gaan verzamelen voor de toekomst. dit heb je nodig als hij alles op alles gaat zetten om zijn kind te zien.

als er genoeg signalen zijn en je niet onder een omgang uit kan komen eis dan omgang onder toezicht zodat jij niet met je ex in contact hoeft te komen (je hoeft elkaar niet te zien) en ook de veiligheid van je kindje is gewaarborgd.

instanties en hulpverleners kunnen je nog veel meer handvatten aanrijken. maar hier gebruikt van!!! ook al lijkt het voor dit moment nog niet zo zinvol!!!

op de legale manier kan hij nooit je kind afpakken, maar ik weet niet waar je ex toe in staat is. staar je dus niet blind, want er is genoeg wat je NU al kan doen om in de toekomst rare fratsen en eisen de kop z.s.m. in te drukken door signalen die je nu al af kan geven bij zoveel mogelijk instanties en hulpverleners!!

sterkte gewenst!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed en sterk antwoord!
Nee, dat kan hij niet, wat wel en mogelijkheid is dat hij naar de rechter zal stappen en een verzoek in dienen, echter dan moet hij wel het kind reeds hebben erkend, en daar moeten jullie samen voor tekenen. Dus wie de wettelijke weg heeft hij in princiep geen schijn van kans.

Tevens lijkt het erop dat hij je bedreigt, hiervan moet je zeker aangifte van doen (iedere keer) bij de politie. Temeer omdat je het risico loopt dat hij het kind zal ontvoeren en zal onderbrengen in bijvoorbeeld Turkije. Dus waakzaamheid is geboden.Je hebt het aardig voor je zelf en de baby geregeld, succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefeliciteerd met je aanstaande kindje!

U heeft geen enkele verplichting naar uw ex-vriend, u hoeft niet te tolereren dat hij u lastig valt.
Ook hoeft u zich geen zorgen te maken dat hij uw kindje afpakt.
Omdat het kind nog niet geboren is heeft kan hij in principe geen rechten ontlenen als biologisch vader.
Ook al zou er een kleine kans zijn dan nog zijn zijn kansen nihil gezien zijn verleden en zijn huidige levenswijze.
Hieronder een link die je eens moet lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik zoiets lees over buitenlandse mannen dan is er ook een kans dat het kind ontvoerd kan worden, hoe vaak lees je dat wel niet. Maar mijn advies is niet meer reageren op zijn telefoontjes, geen geld geven, desnoods zeg je dat je bent vreemdgegaan en dat het kind helemaal niet van hem is, misschien helpt het. Daarbij zou je ook aangifte kunnen doen van dit gebeuren en aanvragen dat hij niet bij je in de buurt mag komen (oftewel een straat verbod) Vraag dit ook gelijk voor je kindje aan want dit soort mannen zijn echt gevaarlijk. Zijn probleem is ZIJN probleem en hij is te zwak om het op te lossen. Ga dus inderdaad verder met je leven, je hebt genoeg geprobeert. Beveilig je huis ook extra goed voordat je midden in de nacht rare verassingen krijgt en ook al is het verboden, peperspray of een elektroshock apparaatje zou bij dit soort exen niet overbodig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij niet erkend is als vader, omdat hij het kind niet wou. Dan moet hij eerst naar de Rechter, daarnaast. Hij heeft al een nieuwe vriendin, dus als jij een nieuwe vriend krijg, heb je goed recht. Hij mag en kan niet voor jou bepalen wat jij doet met jouw leven en jouw kind. ( immers, hij wilde er niks mee te maken hebben en geen gezin zijn) Als jij een nieuwe vriend/partner krijgt, dan kan hij naar de rechter gaan, of een advocaat nemen, maar dat zal niet helpen. Zijn verzoek word verworpen als zijn enige instelling is, dat hij alleen het kind mag opvoeden. Hij is immers van je weggegaan en heeft ook al een nieuwe vriendin.
Dus om het kort te houden, nee hij kan je niet je kind afnemen. Indien hij het probeert word zijn ''rechtzaak'' ''proces'' verworpen. Hij heeft geen poot om op te staan, het zijn nutteloze bedreigingen.