Waarom worden (veel) kinderfietsen zonder fietsverlichting gemaakt?

Ik zie 's ochtends bij veel ouders die de kinderen op de fiets naar school brengen, dat ze de verlichting aanhebben. Het valt me op dat de meeste kinderfietsen (tot een jaar of 7-8) geen verlichting op de fiets gemonteerd hebben. Er zit wel een reflector op, maar geen lamp. Hoe zit dat met veiligheid en recht? Het argument dat ze begeleid fietsen en dat ze niet met donker buiten fietsen vind ik niet voldoende omdat dat niet altijd zo is....Dat het zwaar trappen is, is ook zo een. :-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Uitgezonderd Nederland is een kind met fiets verplicht het voetpad te kiezen als ze zich met een kinderfietsje voortbewegen, deze fietsen worden dan ook overal ter wereld verkocht als speelgoed behalve in Nederland.

Daar in de inrichtingseisen voor Nederland geen verlichting verplicht is voor een fiets gaat een fabrikant / importeur niet alleen voor Nederland de fiets dusdanig aanpassen dat er verlichting op kan / zit.

Dat er geen verlichting op is gemonteerd bij aanschaf ontslaat de gebruiker van de fiets niet van de verplichting om licht te voeren op de tijdstippen dat de wetgever dat verplicht heeft gesteld.

Naar mijn mening mag er meer op dergelijke feiten gecontroleerd worden, er mogen van mij ook fikse straffen richting de ouders / verzorgers komen, zij brengen door deze handelingen het kind in gevaar. Bij elke andere vorm van in gevaar brengen van een kind, wordt een onderzoek ingesteld door de Raad voor de Kinderbescherming en het kind uit huis geplaatst, doe je in het verkeer krijg je een boete van een paar Euro en verder kraait er geen haan naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit er op kinderfietsen van Nederlandse makerij wel verlichting dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo ver ik weet niet, is namelijk niet nodig.

Andere antwoorden (2)

Omdat een fiets op die leeftijd gezien wordt als speelgoed (een step heeft ook geen verlichting) en het dus dan niet hoeft. Het probleem is natuurlijk dat de fiets op die leeftijd niet gebruikt wordt als speelgoed. Om dan toch veilig te fietsen heb je voor 3 euro een setje voor voor en achter.

Wat ik erg vind is dat het nog verder gaat: tegenwoordig moeten peuters op hun loopfietsje ook nog eens mee tijdens de spits naar school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moeten is het niet kinderen willen dat graag. Maar je kan voor weinig losse lampies kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het levensgevaarlijk (als je de kinderen van 1 of 2 jaar op loopfietsjes bedoelt met je moeten) omdat die kinderen echt niet om zich heen kijken en supersnel gaan op die dingen. Veel sneller dan een 12,5 inch fietsje met zijwieltjes. Leuk hoor, maar doe dat lekker in een park ofzo waar het rustig is. Kinderen van 9 hebben nog moeite om het verkeer te overzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet de reden waarom dat een kinderfiets niet met verlichting wordt uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je, jij zegt toch in je antwoord ook dat een kinderfiets gezien wordt als speelgoed? Dat zeg ik toch ook? Bedoel je te zeggen dat op kinderfietsen van Nederlandse bodem WEL verlichting zit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland wordt een dergelijk fietsje niet gezien als speelgoed en moet (als het fietsje op de rijbaan van de openbare weg komt) voorzien zijn van een achterreflector, reflectoren in de trappers, reflecterende banden en een bel. Op voetpaden en parken is het weer wel een stukje speelgoed.
Een fabrikant gaat er van uit dat een fietsje op die leeftijd een speel/leer voorwerp is voor gebruik op eigen terrein.
Als ze op de openbare weg komen zijn ze verplicht licht te voeren, deze verantwoording ligt bij de ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Als ze op de openbare weg komen zijn ze verplicht licht te voeren, " In welke wetgeving is dit opgenomen? Volgens mijn wetboeken hoeft er op een fiets geen lamp te zitten. Fietsers zijn wel verplicht om tussen een half uur na zonsondergang tot een half uur voor zonsopkomst en tijdens storingen van atmosferische aard,voor een naar voren gericht wit licht, en achter een naar achtergericht rood licht te voeren.