Wat betekent onderstaande zin? zie uitleg. Betekent het dat je één week ongeschikt bent of na die week zolang je chronisch gebruikt?

Voor middelen uit categorie II geldt dat er bij chronisch gebruik een week na de start van de behandeling ongeschiktheid is. (dit komt uit het reglement v/h CBR.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Taalkundig rammelt het inderdaad aan alle kanten, maar voor geneesmiddelen uit deze categorie geldt dat je in het begin van de behandeling een week ongeschikt bent. Dus als je het langere tijd gebruikt, mag je gewoon rijden. De eerste week dat je het gebruikt, en de eerste week nadat de dosering is aangepast, niet.

In de zin lijkt haast het tegenovergestelde te staan, maar uit andere CBR-regelementen weten we gelukkig wat er bedoeld zou moeten worden. Bij chronisch gebruik ben je dus - na die eerste week - geschikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CBR is ook niet het meest helder over dit soort dingen. Maar er is echt maar een beperkt aantal middelen waar je in Nederland écht niet mee mag rijden, categorie III is dat. Bij de meeste andere middelen zal de onderliggende aandoening nog eerder een probleem zijn voor het rijden dan de aandoening zelf. Maar als de aandoening niet ongeschikt maakt, mag je met categorie II medicatie rijden. Mits je geen bijwerkingen ervaart die invloed hebben op je reactievermogen natuurlijk. Heb het pas nog allemaal uitgezocht, ik gebruik zelf ook diverse middelen uit categorie II. Ben medisch gezien geschikt verklaard, dus ik ga er maar vanuit dat ik de informatie juist had geïnterpreteerd :-) Maar dat heeft dus te maken met wat ik schrijf in reactie van bovenstaand antwoord, dat je vaak bij deze middelen in het begin van de behandeling bijwerkingen ervaart. Daarom mag je de eerste week niet rijden, en de eerste week na een dosisverandering ook niet. Aangeraden wordt om twee weken te wachten en dan iemand naast je mee te laten rijden die je reactievermogen kan beoordelen, maar echte ongeschiktheid bestaat alleen in de eerste week.

Andere antwoorden (1)

als je een middel uit categorie II contstant, doorlopend gebruikt ben je na een week ongeschikt. Anders gezegd: als je het middel niet langer dan een week gebruikt blijf je geschikt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je de zin taalkundig / juridisch gaat ontleden staat er onzin. Zo weet je niet of die ongeschiktheid voor de rest van je leven voortduurt, bijvoorbeeld. Ook moet je maar raden of behandeling hetzelfde is als het gebruik van het middel.
Maar de uitleg die ik hierboven gaf is de meest logische.
teusvh
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is andersom. Het lijkt inderdaad alsof dat er staat, maar dat klopt niet. Bij opiaten bijvoorbeeld (uit categorie II, er zitten er ook in III) geldt dat je de eerste week bijwerkingen hebt als sufheid. Je mag dus die eerste week niet rijden. Daarna wel. Als je dat andersom zou doen (dus als je eenmalig een keer tramadol gebruikt gewoon gaan rijden) dan ben je een groot gevaar op de weg.