Als men een rechtsbijstand is verzekerd, moet men dan als nog betalen voor een rechtszaak? (zie uitleg)

We hebben in juli 2011 een nieuw bankstel gekocht bij Seats and Sofas. Eenmaal het bankstel binnen, was het al naar 2 weken doorgezeten, de hoek stond niet haaks en de onderkant was gescheurt! Naar lang moeten praten dreigen en slijmen zijn ze het bankstel uiteindelijk komen halen, en na 3 maanden kregen we een compleet nieuw 'bankstel' geleverd! Nou weer hetzelfde verhaal hoek staat niet haaks en naar 1 dag compleet doorgezeten. Men kan me veel wijs maken, maar als dit een compleet nieuw bankstel is vreet ik een bezem echt waar! Ze hebben gewoon het oude bankstel terug gegeven! Nu zijn wij het dus spuugzat met hun dat we het geld terug willen maar dat krijgen we niet van hun! Niet goedschiks dan maar kwaadschiks! Wij zijn dus aan het kijken voor een rechtszaak, maar de vraag is eigenlijk of ons dat ook geld gaat kosten die rechtszaak, ondanks dat we rechtsbijstand zijn verzekerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (3)

Goed punt!
Wat je moet doen is je rechtsbijstand verzekeringsagent bellen. Die zal je een aantal vragen stellen omtrent de zaak en je vrijwel direct vertellen of je een kans maakt of niet.
Als zij er brood in zien, dan zijn er voor jou geen kosten aan verbonden, sterker nog, ze zullen het werk voor je doen. Jij voorziet de rechtsbijstand verzekeringsagent van gegevens en bewijzen, zij zullen het contact verder voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je 'een rechtszaak krijgt' of niet dat is ter inschatting van de rechtsbijstand verzekering. Maar in eerste instantie zullen zij, bij het positief inschatten van je kansen, direct [schriftelijk] contact opnemen met Seats and Sofas. 9 Van de 10 keer zullen die bakzeil halen omdat het verdedigen van een zaak duurder is dan een bankstel vervangen / geld terug geven.
Let wel: je bent met de koop een contract aangegaan en in de voorwaarde kan staan dat er geen geld gerestitueerd wordt maar er alleen een vervangend meubelstuk geleverd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praat met je rechtsbijstand verzekering persoon. Die kan je veel beter vertellen wat in jouw specifieke geval de mogelijkheden zijn aangezien jij haar/hem meer details kunt geven dan dat je hier kunt publiceren.
Veel succes.
Een advocaat kan rechtsbijstand voor je aanvragen. Eventueel moet je dan nog een eigen bijdrage leveren.
De advocaat kan, en zal, bij jouw eis toevoegen dat de tegenpartij opdraait voor de kosten.
Dat betekend idd dat als de rechter jou ongelijk geeft, en niet voldoet aan je eis, dat de tegenpartij jouw advocaatkosten niet hoeft te betalen. In dat geval moet je dat dus zelf betalen.
Er zijn ook advocaten die werken volgens het zgn no cure no pay. Dan kost het je niks. Daartegenover staat, dat als je wint, je een groot deel van ‘de winst’ aan je advocaat moet betalen.

Voor meer informatie kun je naar de onderstaande link gaan. Er staat veel informatie over rechtsbijstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt voor iets verzekerd zijn en toch betalen. Denk aan eigen risico bijvoorbeeld. Neem contact op met je verzekeraar. Voor wat ben je verzekerd? Rechtsbijstand is een klein woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou de helpdesk van Ditzo moeten bellen en daar informeren. Ik weet niet precies hoe en wat je moet doen. Wat ik heb geleerd is dat je rechtsbijstand altijd kunt krijgen. Ook al ben je niet verzekerd. Dus in uw geval heb je er sowieso recht op omdat je verzekerd bent. Ook weet ik dat je recht hebt op datgene waar je voor hebt betaald. En dat is een sofa waar je op kunt zitten normaal en geen sofa die kapot is.
teusvh
12 jaar geleden
Hier worden twee zaken door elkaar gehaald.
Je kunt een beroep doen op rechtsbijstand als je moet procederen, maar daar geen of te weinig geld voor hebt. Als je er zelf voor kiest om een procedure tegen een leverancier te beginnen, daar is rechtsbijstand waarschijnlijk niet voor bedoeld. En is die leverancier al in gebreke gesteld, heb je het contract ontbonden, de schade geclaimd etc? Zo nee, dan valt er niets te procederen.
Een rechtsbijstandverzekering verzorgt juridische bijstand als je die (redelijkerwijs) nodig hebt. Daar betaal je premie voor, en het heeft niets met je inkomen of vermogen te maken.
Tip: veel verzekeringen proberen je af te wimpelen zodra je wat van ze nodig hebt, geef niet te gauw op.
Uit de algemene voorwaarden van Seats & Sofa's (art. 8, lid 11) blijkt dat S&S niet is aangesloten bij een geschillencommissie voor de meubelbranche. Die weg kun je dus niet gaan. In dat artikel wordt wel aangegeven dat als een geschil tussen verkoper en koper niet onderling kan worden opgelost, beide partijen het oordeel van een onpartijdige deskundige kunnen inroepen:

Quote: 11. Als partijen na goed onderling overleg niet tot een oplossing kunnen komen, zullen partijen gezamenlijk een onpartijdige deskundige verzoeken een oordeel te geven. Dit oordeel is bindend. De kosten die voortvloeien uit het onpartijdig deskundig advies, zijn voor rekening van de in het ongelijk gestelde partij, dit naar redelijkheid en billijkheid, onverminderd de rechten die de koper heeft conform BW. end quote

Dus, voordat je de kantonrechter in gaat schakelen en hoge kosten daarmee kan krijgen, volg eerst die weg.

Rechtsbijstandverzekeringen vergoeden doorgaans geen zaken die door de verzekerde zelf worden aangegaan of geïnitieerd. Het is een bijstandsverzekering die je juridisch bijstaat als je zelf betrokken raakt bij een juridisch conflict of aansprakelijkheid.

Lees de AV van S&S eens door ( http://www.seatsandsofas.nl/algemene-voorwaarden/ ) en oriënteer je op een onpartijdige deskundige die je kan helpen. Ga niet direct akkoord met de "deskundige" die S&S zal aandragen, tenzij deze echt ook onpartijdig is.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Maar ook dan is het verstandig je te laten bijstaan door een juridisch deskundige. Je rechtsbistandverzekeraar hoort die gratis ter beschikking te stellen.