Als je via e-mail een tweedehands artikel reserveert in afwachting van het te kunnen bekijken, ben je dan verplicht dit te kopen?

Na het bekijken hebben we de deal immers afgezegd binnen de 7 werkdagen, 2 maal per mail + mondeling ter plaatse.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee je hebt geen contract/overeenkomst getekend waardoor je verplicht bent om de artikel te kopen. Reserveringen kun je altijd annuleren en je bent nooit verplicht om iets te kopen omdat je het hebt gereserveerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, het kan altijd tegenvallen. Heb ik ook eens gehad.
teusvh
12 jaar geleden
Nergens in de wet is bepaald dat je je handtekening moet zetten voor je aan een koop als deze vastzit. Het hangt ook af van de formulering. Als je zegt "reserveer dat en dat voor mij" dan mag de verkoper begrijpen dat het is verkocht, maaar dat je het nog niet direct komt ophalen.
Annuleren binnen 7 dagen is een regel uit het consumentenrecht, die slechts geldt als de verkoper bedrijfsmatig handelt.
Oftewel: als je niet duidelijk communiceert kun je er zomaar aan vastzitten.

Andere antwoorden (1)

Nee, voor een geldige overeenkomst heb je allereerst een aanbod en aanvaarding nodig.

De verkoper deed hier slechts een uitnodiging tot aanbod en geen aanbod zelf, en de koper heeft ook geen daden verricht waaruit de verkoper mocht verwachten dat hij het artikel zou gaan kopen.