Heb niet gehele kentekenbewijs, krijg ik boete bij controle?

Heb vorige week zondag een tweedehands auto gekocht. Omdat ik toen nog niet over kon schrijven, heb ik afgesproken dat een deel van het kentekenbewijs opgestuurd zou worden nadat ik het vrijwaringsbewijs opgestuurd had. Dit hebben wij in een contract vastgelegd.

Het vrijwaringsbewijs is inmiddels opgestuurd en nu is het wachten op het resterende deel van het kentekenbewijs. Zou ik een boete krijgen als ik gecontroleerd word met de auto? Heb het contract bij me en het tenaamstellingsbewijs ook.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Het kentekenbewijs bestaat uit drie delen.

Deel 1a zijn de technische gegevens. Deel 1b is de tennaamstelling en deel 3 is het overschrijvingsbewijs. Ik gok dat jij deel 1a nog niet hebt aangezien je de andere 2 nodig hebt voor overschrijven.

Deel 1a en b moet je kunnen tonen bij controle. Deel 2 moet je apart bewaren maar dit niet doen staat geen strafbaarheid op. Of er voor bekeurd zal worden.. het kan wel maar voor zover ik weet gebeurd het niet zo vaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja ik denk het wel officieel niet hè beide delen altijd bij hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry zit op iPod die veranderd woorden: ik denk het wel wat het is verplicht altijd beide delen bij te hebben
Dat kan, je dient er nl voor te zorgen dat bij de aankoop van je auto alles in 1 keer wordt geregeld. Als dat niet het geval is kan men je inderdaad een boete geven. Wettelijk staat er niet meer als dat je op eerste vordering het kentekenbewijs dient te kunnen overhandigen aan de politie. Blijft de vraag of die stand houdt als je bezwaar zou aantekenen. Overigens kan je natuurlijk nu zelf bij de rdw de niet complete kentekenbewijsdelen aanschaffen nu de auto op jouw naam geregistreerd staat.